تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
مدی فاعلیة توظیف قصة الأطفال العربية في ترقیة مهارة قراءة اللغة العربية للأطفال والناشئة الناطقین باللغة الفارسية من المرحلة الثانوية الأولى (مدارس مدینة نور بمحافظة مازندران نموذجًا)

محمد کلاشی؛ فرامرز ميرزائي؛ عیسی متقی زاده؛ غلامرضا کیانی

دوره 19، شماره 69 ، اسفند 1402، ، صفحه 107-128

https://doi.org/10.22034/iaall.2022.157547

چکیده
  تُعتبَر قصة الأطفال من أهم أداة لتحفیز وتلذیذ الأطفال والناشئة. وتحتل قصص الأطفال العربیة مكانة خاصة في الأدب العربي المعاصر وهي مصدر مناسب لتصمیم المواد التعليمية في تعلیم العربية للأطفال والناشئین. والنظر لاستخدام قلیل ونادر منها في تعليم العربية للأطفال والناشئين الناطقين باللغة الفارسية، وبما تظهر في مقررهم الدراسي، لذا قامت ...  بیشتر

بررسی رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران به یادگیری ادبیات معاصر عربی

امین نظری تریزی؛ سید فصل الله میر قادری

دوره 18، شماره 65 ، اسفند 1401، ، صفحه 25-50

https://doi.org/10.22034/iaall.2021.140276

چکیده
  درس ادبیات معاصر عربی به خاطر تأثیر چشمگیرش در پیشبرد مهارت‌های زبانی و نقش برجستۀ آن در ابعاد فرهنگی و فنی، در آموزش زبان بیگانه اهمیت فراوانی دارد؛ از این رو افزایش رغبت دانشجویان به این واحد درسی ضروری به نظر می‌رسد؛ با توجه به این مسئله پژوهش حاضر قصد دارد رغبت دانشجویان زبان عربی در دانشگاه‌های ایران را به یادگیری واحد درسی ...  بیشتر

دراسة أسباب الضعف لدى طلاب اللغة العربية في مهارتي الاستماع والتحدّث، من وجهة نظر أساتذة المهارات اللغوية (جامعات طهران الوطنیة أنموذجاً)

حامد صدقی؛ سید عدنان اشکوری؛ سهيلا محسنی نژاد؛ حسین طالب زاده؛ پوران رضایی چوشلی

دوره 18، شماره 63 ، شهریور 1401، ، صفحه 181-206

چکیده
  يعدّ أستاذ اللغة واحداً من أركان عملية تعليم اللغة و تعلّمها و قد أخذت جميع مناهج التعليم الذائعة الصيت، دور الأستاذ و واجباته بنظر الاعتبار. تهدف هذه الدراسة إلى استعراض أداء الأساتذة، من أجل الرقيّ بمستوى طلبة فرع اللغة العربية وآدابها في مهارتي الاستماع و التحدّث و التوصّل إلى حلول ناجعة لتحسين مستوى هاتين المهارتين؛ و تسعى الدراسة ...  بیشتر

دراسة مستوی فاعلية المحتوی في مجموعة کتب «العربية بين يديك» وفق رؤية ويليم رومي

ساجد زارع؛ فاطمه جمشيدي

دوره 17، شماره 60 ، آذر 1400، ، صفحه 161-184

چکیده
  يتمّ تبيين وتقويم الأهداف المتوخّاة من الکتب المدرسية ومدی تناسق هذه الأهداف مع کفايات المتعلّمين من خلال التحليل النقدي للمحتوی المتضمّن فيها. فنظراً لأهمية کشف جوانب القوة والضعف لکلّ محتوی تعليمي ودوره في إنتاج المعارف وتطبيقها عمليّاً يمکن الوقوف علی مدی خطورة تحليل محتوی الکتب المدرسية وذلك من أجل توفير الأرضية الملائمة ...  بیشتر

تاثیر راهبرد «تدریس متقابل» بر افزایش درک مطلب زبان عربی نزد دانشجویان غیرگویشور در دورة کارشناسی

سهيلا محسني نجاد

دوره 17، شماره 59 ، شهریور 1400، ، صفحه 1-32

چکیده
  درک مطلب یک فرایند ذهنی است که هدف آن دستیابی به مفهوم متن است. این فرایند با چندین فرایند فرعی دیگر درهم آمیخته است که خواننده به کمک آن‌ها معنی را درمی‌یابد و مطلب را با توجه به پيشينه شناختی و تجربه‌هایش تفسیر می‌کند. برای پیشرفت در مهارت درک مطلب باید به راهبردهایی که در آموزش و یادگیری زبان به کار گرفته می‌شود توجه کرد. زیرا شیوه‌های ...  بیشتر

بررسی انواع انگیزش عربی‌آموزان مرکز آموزش زبان دانشگاه کویت به عنوان زبان خارجی

یوسف نظری؛ دانش محمدی

دوره 15، شماره 53 ، اسفند 1398، ، صفحه 21-42

چکیده
  در چند دهه اخیر کوشش‌های فراوانی به منظور بررسی انگیزه‌های فراگیران زبان‌های خارجی انجام شده است. چرا که دانستن انگیزه‌های یادگیری زبان، جزء ارکان اصلی طراحی روش‌ها و سرفصل‌های درسی محسوب می‌شود. شناخت انگیزه‌های فراگیران کمک شایانی به برنامه‌ریزان درسی، نویسندگان کتب آموزشی و مدرسان می‌کند تا روش‌ها وتکنیک‌های خود را هر ...  بیشتر

ادبی
دراسة تحلیلیّة ــ تطبیقیّة لمدی فاعلیّة تعلیم کتب اللُّغة العربیّة الجدیدة فی المرحلة الثانویّة (الأُولی والثانیة) من وجهة نظر المدرّسین والتلامذة بمدینة بیرجند

احمد لامعی گیو؛ مریم مقبولی

دوره 14، شماره 49 ، اسفند 1397، ، صفحه 81-110

چکیده
  یعالج هذا البحث مدی توفیق النظام التعلیمیّ الجدید لوزارة التربیّة والتعلیم الإیرانیّة فی مجال تغییر اسم کتاب (عربی) إلی (اللُّغة العربیّة، لُغة القرآن)؛ وذلک نظراً إلی أهمّیّة تعلیم اللُّغة العربیّة فی عصرنا الراهن، وتخصیص الأصل السادس عشر من دستور الجمهوریّة الإسلامیّة الإیرانیّة لها. ولقد قمنا فی بحثنا هذا، بمقارنة وتحلیل وجهات ...  بیشتر

بررسی تأثیر روش آموزش تعامل‌محور در بالا بردن توان ترجمة دانش‌آموزان ایرانی در درس عربی (مطالعة موردی دانش‌آموزان سال سوم دبیرستان استان فارس)

ساجد زارع؛ نرجس کنجی؛ مریم جلائی

دوره 13، شماره 45 ، اسفند 1396، ، صفحه 57-78

چکیده
  همگام با پیشرفت روش‌های نوین آموزش زبان و در راستای ارزیابی مهارت ترجمة عربی در دانش‌آموزان ایرانی، پژوهش حاضر با تطبیق رویکرد آموزش تعامل‌محور به بررسی میزان اثربخشی آن بر افزایش توان دانش‌آموزان مقطع سوم دبیرستان می‌پردازد. برای دستیابی به این هدف، از روش میدانی و از آزمون به عنوان ابزار پژوهش استفاده شد. ‌بدین ترتیب که 40 دانش‌آموز ...  بیشتر

دراسة أثر التغذیة الراجعة المباشرة وغیر المباشرة فی الأداء الکتابی لطلاب فرع اللغة العربیة فی مرحلة البکالوریوس

عباس زارعی؛ مریم جلائی؛ لیلا خوبیان بادی

دوره 13، شماره 42 ، اردیبهشت 1396، ، صفحه 175-194

چکیده
  تهدف الدراسة الحالیة إلی معالجة فاعلیة التغذیة الراجعة المباشرة وغیر المباشرة فی الأداء اللغوی الکتابی لدی طلاب فرع اللغة العربیة بالجامعات الإیرانیة. لإنجاز الدراسة، قمنا بتناول الأداء الکتابی لـ 27 طالباً من الطلاب الدارسین فی فرع اللغة العربیة وآدابها فی الفصل الثانی من العام الدراسی 1394 ـ 1393 هـ. ش فی مجموعتین، بطریقة شبه تجریبیة. ...  بیشتر

ادبی
تقویم محتوی الکتب التعلیمیة لمادة النصوص الأدبیة العربیة فی مرحلة البکالوریوس لفرع اللغة العربیة وآدابها فی ضوء مهارات التفکیر الناقد

سجاد اسماعیلی؛ عیسی متقی‌زاده؛ خلیل پروینی؛ روح‌الله رحمتیان

دوره 12، شماره 39 ، شهریور 1395، ، صفحه 181-204

چکیده
  انّ الترکیز علی تنمیة مهارات التفکیر النقدی لدی الطلبة، تعتبر من المرتکزات المهمة فی العملیة التعلیمیة-التعلّمیة. حیث إنّ جمیع الأخصائین فی حقل تعلیم اللغة اتفقوا علی أن المناهج الدراسیة یجب أن تتطوّر علی أساس مهارات التفکیر الناقد. إذن احتواء الکتب التعلیمیة علی مهارات التفکیر الناقد هی بمثابة الحجر الاساس فی تنمیة مهارات التفکیر ...  بیشتر

آسیب‌شناسی میزان اجرای فنون تدریس نگارش در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی از نظر اساتید و دانشجویان

عیسی متقی زاده؛ احمد حیدری؛ نورالدین پروین

دوره 10، شماره 32 ، آذر 1393، ، صفحه 107-126

چکیده
  در تدریس نگارش، روش‌های تدریس نقش اساسی را در یادگیری زبان‌آموز ایفا می‌کند و از آن‌جایی که هدف نگارش حفظ کردن زبان‌آموز از اشتباه در نوشتار است، به‌کارگیری فنون‌هایی که نگارش را به‌صورت عملی و کاربردی آموزش می‌دهد، در یادگیری زبان‌آموز اهمیت اساسی دارد. در ایران علی‌رغم اینکه در مقطع کارشناسی رشته‌ی زبان و ادبیات عربی شش ...  بیشتر

بررسی میزان موفقیت بخش «کارگاه ترجمه» در کتاب های عربی دوره دبیرستان از دیدگاه معلمان و دانش¬آموزان شهرستان دورود

عیسی متقی زاده؛ دانش محمدی رکعتی؛ محمد رضا نیکوبخت

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، ، صفحه 113-140

چکیده
  یکی از تحولات آموزش زبان عربی در کتاب­های عربی دوره دبیرستان، اضافه شدن بخشی­ با نام کارگاه ترجمه بود. این تغییر به­خاطرافزایش قدرت فهم دانش­آموزان از متون عربی، بالا بردن توان ترجمه روان از عربی به فارسی، تغییر نگرش منفی به زبان عربی و فراهم کردن زمینه مناسب برای مشارکت بیشتر آنان در فعالیت­های کلاسی و برون کلاسی، روی داد. این ...  بیشتر