تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
نمادهای ابتکاری و نقاب¬ها در شعر بدر شاکرسیاب

غلامرضا کریمی فرد؛ قیس خزاعل

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 1-24

چکیده
  سیاب از جمله شاعران معاصری است که به­منظور رهایی ساختار شعر از بند کهنه­گرایی و جمود، از نمادهای شخصی در آثار شعری خود استفاده می­کند. البته در ادبیات  کهن عربی، نمادهایی مانند ماه، شمشیر، هلال، صلیب و غیره به کار می­رفته است؛ اما سیّاب با توجه به نیازهای شاعرانه­اش در روزگار معاصر، نمادهایی شخصی همچون مرگ و رستاخیز، جیکور، ...  بیشتر

«جیکور» خون زندگی در رگ¬های شعر شاکر سیاب

وصال میمندی

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 25-48

چکیده
  «جیکور» -روستایی کوچک در استان بصره -  نه فقط زادگاه «سیّاب»، بلکه رودی است که بوستان شعر او را سیراب می­سازد و خون زندگی که نهال نورسته آرزو را در ژرفای روح بشریت تغذیه می­کند  ونهالی که سنگدلی ستمگران آن را پایمال کرده است؛ ستمگرانی که شهر - از نگاه «بدر» - به نمایندگی از آنان سایه مرگش را بر زندگی شهروندان، ...  بیشتر

نقش ابن درید در تدوین فرهنگ لغت

رمضان رضائی؛ یدالله رفیعی

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 49-62

چکیده
  بدون تردید «تدوین فرهنگ­» در زبان عربی و در تمامی زبان­ها دارای اهمیت ویژه ای است. در زبان عربی این کار از عصر اسلامی آغاز شد. زبان­شناسان این دوره نحوی، أدیب و یا مفسر بودند. خلیل ابن احمد فراهیدی اولین کسی بود که به  تدوین فرهنگ اقدام کرد. وی کتابش را «العین» نامید. اما دشواری شیوه «العین» در ترتیب حروف باعث ...  بیشتر

نقش زبان عربی در انتقال واژه¬های فارسی به زبان¬های اروپایی

فردوس آقاغلزاده؛ حسین داوری

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 63-80

چکیده
  گسترش واژه­های فارسی در زبان­های اروپایی، از جمله موضوعات در خور توجه در حوزه مطالعات ریشه شناختی است که می­توان از ابعادی چون دگرگونی­های معنایی، تغییرات آوایی، نحوه انتقال و نقش و میزان تاثیرگذاری زبان­های واسط بدان پرداخت. از آنجا که قریب به اتفاق این واژه­ها به طور غیرمستقیم به زبان­های اروپایی راه یافته­اند، مطالعه ...  بیشتر

نگرش بلاغی ها و نحوی ها به زبان

علی سلیمی؛ محمد نبی احمدی

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 81-94

چکیده
  تفاوت نگرش نحوی­ها و بلاغی­ها به زبان سبب شده است تا هرکدام از منظری خاص به متن ادبی نگریسته، زوایای پنهان وآشکار آن را به گونه­ای متفاوت از دیگری تفسیر کنند. این تفاوت دیدگاه­ها، آثارکاربرد فراوانی در فهم متون ادبی داشته است. اهل بلاغت که بیشتر به روح و لطافت­های پنهان زبان چشم دوخته­اند، همواره به مباحثی از قبیل ایجاز، ...  بیشتر

معنا و اعراب دو ساختار« ویکأنّ » و «کأنّ ... بـ ... » در پرتو قرآن و نهج البلاغه

سیـد علی میرلوحی؛ اختر علوی

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 95-112

چکیده
  دو ساختار « کأنّ ... بـ ... » و « ویـکأنّ » میدان معرکه نحویـان بوده و هست و عدم بررسی دقیق و عالمانه این آراء باعث می شود که معرِبین به هنگام اعـراب دچار نوعی سر در گمی و اضطـراب فکری شده و در نتیجه نتوانند مفهوم صحیحی از کلام ارائه دهند .آنچه در این مقاله آمده است، تلاشـی است در جهت بررسی دقیق این دو ساختـار از جهت معنا و اعراب ...  بیشتر

بررسی میزان موفقیت بخش «کارگاه ترجمه» در کتاب های عربی دوره دبیرستان از دیدگاه معلمان و دانش¬آموزان شهرستان دورود

عیسی متقی زاده؛ دانش محمدی رکعتی؛ محمد رضا نیکوبخت

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 113-140

چکیده
  یکی از تحولات آموزش زبان عربی در کتاب­های عربی دوره دبیرستان، اضافه شدن بخشی­ با نام کارگاه ترجمه بود. این تغییر به­خاطرافزایش قدرت فهم دانش­آموزان از متون عربی، بالا بردن توان ترجمه روان از عربی به فارسی، تغییر نگرش منفی به زبان عربی و فراهم کردن زمینه مناسب برای مشارکت بیشتر آنان در فعالیت­های کلاسی و برون کلاسی، روی داد. این ...  بیشتر

بررسی و نقد کتاب‌های عربی مقطع دبیرستان (عمومی)

حمید رضا میرحاجی

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 141-172

چکیده
  روش نقد کتاب‌های درسی با کتاب‌های دیگر متفاوت است. در کتاب‌های درسی علاوه بر آنچه ما به عنوان کتاب ملاحظه می­کنیم، برنامه‌ای مدوّن نیز که به عنوان نقشة راه طراحی شده و با نام «راهنمای برنامه درسی» مطرح می‌شود، پشتوانه کتاب درسی است. به عبارت دیگر کتاب درسی ساختمانی است که جزئیات آن و نحوه شکل‌یافتنش در آن راهنما ...  بیشتر

التذکرة الصغری" اثر ناشناخته ابن عراق

علیرضا باقر؛ نورمحمد علیبور خشاب

دوره 6، شماره 15 ، تیر 1389، صفحه 173-200

چکیده
  جمال الدین علی بن محمد بن علی بن عبد الرحمن کنانی، دمشقی، شافعی، معروف به ابن عراق، مولدش بیروت به سال907ه و متوفی 963 ه در همان محل است .درفقه و حدیث و قرائت و علوم بسیار دیگر از جمله حساب و تعیین اوقات و نقد شعر مهارت داشت. وی خطیبی برجسته و پیشوای مردم در مدینه بود. ابن عراق دارای تألیفات متعددی است که از جملة آنها  می توان "تنزیه الشریعة ...  بیشتر