تهران، خیابان ولی عصر(عج)، خیابان توانیر، محله نظامی گنجوی، کوچه هفت پیکر(8)، خیابان نظامی گنجوی، پلاک33، موسسه آموزش عالی بیمه اکو دانشگاه علامه طباطبایی، طبقه6، اتاق 607، انجمن ایرانی زبان وادبیات عربی، کدپستی: 1434863111
انواع بینامتنیِ متن: بررسی موردی مقامات بدیع الزمان همدانی

شهریار نیازی؛ عبدالله حسینی

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  اهمیت بینامتنی در گسترش فضای متنی مقامات است که از طریق مراجع گوناگون و همبستگی روابط حضور و غیاب در داخل آن، تحقق می­یابد. از این رو فراخوانی متون سنتی،  به­ویژه شعر، خواننده را با شکل فرهنگی کامل زمان بدیع الزمان همدانی آشنا می­سازد، لذا به منظور کار آیی  بهتر قصیده وعمق تاثیر آن، بدیع  الزمان همدانی  تلاش می کند تا  ...  بیشتر

ساختار نمایشی در شعر آزاد "سیاب"

علی بیانلو

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  درام واژه­ای است یونانی به معنای «حالت، عمل، پویایی» که نخست در یونان در هنر نمایشی به کار می­رفت أما در دوران کنونی منحصر به نمایش نشد بلکه فنون دیگر مانند شعر را در بر گرفت؛ همراه با عناصر حرکت (پویایی)، نزاع (در گیری) تقابل، شخصیت، گفتگو وتک گفتار، وصف، نقاب (ماسک)، ایقاع (ریتم کلام)، وحکایت (روایت)، که از آن به عنوان عالی‌ترین ...  بیشتر

نیازهاى کاربردى زبان براى فراگیران زبان عربی غیر اهل زبان

عیسی متقی زاده

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  مهمترین و اساسى ترین نیازهای فراگیران زبان عربى غیر اهل زبان، در چهار حوزه ؛ اصوات، واژگان، ترکیب ها  و  جمله می باشد. در تهیه محتوا ی علمى برای آموزش و یادگیری زبان عربى برای این گروه از متعلمان توجه به نکات زیر ضرورى است: -     بیشترین مشکلات آموزش زبان عربى برای غیراهل زبان در حوزه ترکیب ها  است. -     در ...  بیشتر

مفاهیم آیه در دورة پیش از اسلام: تبار شناسی و معناشناسی

آذرتاش آذرنوش؛ نرجس موسوی اندرزی

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  واژه کهن «آیه» وابسته به سرمایه اصیل عربی است و این واقعیت از استعمال گسترده واژه در شعر جاهلی آشکار می­شود. با این حال وقتی این واژه به قرآن وارد شد در پیوند با واژه­های قرآنی دیگر، مفهومی دینی به خود گرفت که برای مخاطبان قرآن در عصر نزول، یعنی مشرکان و اهل کتاب شبه جزیره، ناشناخته نبود و آنان مستقیما و یا به واسطه اهل کتاب، ...  بیشتر

شیوه نقد روان‌شناسی در آثار نقدی دکتر احسان عباس

ابوالحسن امین مقدسی؛ حسین تک‌تبار فیروزجائی

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  چنان که ادبیات، موضوع نقد قرار می‌گیرد خود نقد را نیز باید بررسی و ارزیابی کرد و درستی رویکردها و شیوه‌های آن را در میزان عقل و تجربه سنجید. نقد بدین معنا «نقد نقد» نامیده می شود و در حیطة نقد ادبی از ارزش قابل توجهی برخوردار است. شیوه تحلیل روان‌شناسی که به تفسیر روان انسان می‌پردازد به زمینه‌های مختلفی از جمله ادبیات ...  بیشتر

سبک شناختی قصیده «لاعب النرد» محمود درویش

محمد خاقانی اصفهانی؛ مریم اکبری موسی آبادی

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  شعر لاعب النرد (نردباز) محمود درویش، شاعر مقاومت فلسطین، در آخرین دیوانش با عنوان «لاأرید لهذه القصیدة أن تنتهی» به چاپ رسیده است. در بررسی سبک شناختی این شعر در سه سطح زبانی، فکری و ادبی می­توان به اجزای متشکله ساختار متن دست یافت. سبک شاعر که در مراحل اولیه تجربه شعری­اش سهل وروان بوده، با گذشت زمان به سبب کاربرد نماد واسطوره ...  بیشتر

جامعه آرمانی در مدایح (با نگاهی به مدایح ابن¬رومی)

حسین ایمانیان؛ نصر الله شاملی؛ عبدالغنی ایروانی زاده

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  "مدح"گسترده­ترین گونه ادبی و رایج ترین آن در شعر کلاسیک فارسی و عربی است. جستار پیش رو، به بررسی مدح به طور کلی و به ویژه در شعر ابن رومی شاعر عرب­زبانِ قرن سوم هجری از دید جامعه­شناسی می­پردازد؛ تا از یک سو کارکرد متون مدحی در گذشته، و از سوی دیگر وظیفه خواننده معاصر را در برابر آن معین کند. نیز با کشف آرمان­شهر شاعر و جامعه ...  بیشتر

تحلیل وجوه کاربردی «ما»

محمود خورسندی؛ معصومه سیّد

دوره 6، شماره 17 ، دی 1389

چکیده
  واژه «ما» در زبان عربی پرکاربرد است و همین امر زمینه اشتباه در تشخیص و التباس معانی درجملات می­گردد تا آنجا تمایز بین انواع آن کمک شایانی به یادگیری مناسب زبان عربی می­نماید. این واژه دوازده وجه کاربردی دارد که هفت نوع از آن اسم و پنج نوع دیگر حرف است ودر معنای فعل به کار نرفته است.  درک ویژگی­های صرفی، نحوی وبلاغی  و ...  بیشتر