ادبی
رضا افخمی عقدا؛ mohsen zamani
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 1-22
چکیده
در قرن بیستم نقد روانکاوانة آثار هنری رواج یافت. تحلیل متون و شخصیتهای اثر ادبی از منظر روانشناسی در میان رویکردهای گوناکون نقدی ویژگیهای خاصی دارد. از میان نظریههایِ شخصیت، نظریه روانشناسی فردی آلفرد آدلر اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه وی برخلاف فروید عقیده داشت نوع رفتارهای انسانی را عوامل اجتماعی تعیین میکند نه غریزة جنسی. ...
بیشتر
در قرن بیستم نقد روانکاوانة آثار هنری رواج یافت. تحلیل متون و شخصیتهای اثر ادبی از منظر روانشناسی در میان رویکردهای گوناکون نقدی ویژگیهای خاصی دارد. از میان نظریههایِ شخصیت، نظریه روانشناسی فردی آلفرد آدلر اهمیت ویژهای دارد؛ چراکه وی برخلاف فروید عقیده داشت نوع رفتارهای انسانی را عوامل اجتماعی تعیین میکند نه غریزة جنسی. او عقیده داشت میل به پیشرفت و برتری، ذاتی انسان و فطری اوست. ازآنجاکه شخصیت عنتره با توجه به توصیفات خود شاعر، ظرفیتی غنی برای بررسی روانکاوانة آن دارد، این جستار میکوشد تا شخصیت عنتره را ـ با توجه به ظرفیتهای آن ـ در چهارچوب نظریة آدلر بررسی نماید؛ ازاینرو با روش توصیفیتحلیلی به بررسی و تحلیل اشعار وی پرداختهاست. یافتههای پژوهش نشان میدهد: شایدآنچه عنتره را واداشته تا به اظهار شجاعت، کرامت و جنگاوری خود بپردازد، عقدة حقارتی نبوده که آن را به عنتره نسبت دادهاند؛ بلکه همان احساس حقارتی بوده که از ویژگیهای ذاتی انسان است و به ناتوانی طبیعی انسان در آغاز حیات برمیگردد. عنتره به دنبال رسیدن به کمال، عزّت، علو و تعالی ـ همان هدف غایی خود ـ بودهاست و به نوعی روش زندگی انتخابشده توسط وی، این هدف والا را تعقیب میکند.
ادبی
محمدحسن امرایی؛ جهانگیر امیری
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 23-38
چکیده
خودشیفتگی عنوانی است که روانشناسان معاصر آن را برای پدیدة روانی خاصی به کار میبرند که در افراد به وجود میآید. هاینز کوهت روانشناس برجستة معاصر آن را اینگونه تعریف کردهاست: «توجه و تمرکز بیشازحد به خود همراه بااحساس غرور و افتخار و خودبینی». خودشیفتگی در دیدگاه کوهت دو ویژگی عمده دارد: 1) خودستایی و نمایش قدرت، 2) علاقة ...
بیشتر
خودشیفتگی عنوانی است که روانشناسان معاصر آن را برای پدیدة روانی خاصی به کار میبرند که در افراد به وجود میآید. هاینز کوهت روانشناس برجستة معاصر آن را اینگونه تعریف کردهاست: «توجه و تمرکز بیشازحد به خود همراه بااحساس غرور و افتخار و خودبینی». خودشیفتگی در دیدگاه کوهت دو ویژگی عمده دارد: 1) خودستایی و نمایش قدرت، 2) علاقة بیشازحد به برتری خویش و مباهات نمودن به پدران و دستاوردهای آنها. در همین راستا این پژوهش میکوشد تا پدیدة خودشیفتگی را در شخصیت شاعر مشهور دورة عباسی، ابوفراس حمدانی، با تکیه بر دیدگاههای «هاینز کوهت» و با استفاده از شیوة توصیفی ـ تحلیلی بررسی نماید. نتایج تحقیق نشان میدهد، با توجه به نظریات کوهت در باب خودشیفتگی و با تأمل در اشعار «رومیات» ابو فراس میتوان گفت وی به این پدیدة روحی و روانی دچار بودهاست.
ادبی
هاله بادینده؛ سوسن عباسیان؛ علی مهدی زیتون
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 39-58
چکیده
نشانهشناسی عملیاتی اجرایی در متن است که سعی دارد از نشانهها و علامتهای الفاظ پرده بردارد تا خواننده بتواند به معانی مجهول تعابیر ادبی و فنی دست یابد. رمان «ذاکرة الجسد» (خاطرات تن) نیز نوشتة یکی از زنان رماننویس مشهور الجزایری با نام احلام مستغانمی است که آثارش در میان خوانندگان برای خود جایگاه ویژهای پیدا کردهاست. ...
بیشتر
نشانهشناسی عملیاتی اجرایی در متن است که سعی دارد از نشانهها و علامتهای الفاظ پرده بردارد تا خواننده بتواند به معانی مجهول تعابیر ادبی و فنی دست یابد. رمان «ذاکرة الجسد» (خاطرات تن) نیز نوشتة یکی از زنان رماننویس مشهور الجزایری با نام احلام مستغانمی است که آثارش در میان خوانندگان برای خود جایگاه ویژهای پیدا کردهاست. وجه تمایز این رمان از رمانهای دیگر این است که سعی دارد سؤالهای بسیاری را در ذهن خواننده برانگیزد تا بدینوسیله ذهن وی را بیدار کند و او را مجبور سازد تا برای الفاظ، مفاهیم و معانی دیگری را در نظر گیرد؛ چنانکه در این رمان نیز اسمهای دو شخصیت اصلی معانی متعدد و بدیعی را برای خواننده تداعی میکند. هدف از این نوشتار بیان میزان ارتباط این دو شخصیت با اسمهایشان است و اینکه نویسنده چه مقدار توانسته در انتقال افکار خود به خواننده از طریق این اسمها موفق باشد. این مهم از طریق تحلیل نشانهشناسی انجام گرفتهاست. مهمترین نتایجی که این مقاله بدان دست یافته نشان میدهد اسم «خالد»، شخصیت محوری رمان، بر خلود و جاودانگی قهرمانان و مبارزان الجزایری دلالت دارد و رمزی است برای دعوت به ادامة راه و افکار آنان. نامهای شخصیت زن داستان نیز «حیاة» و «احلام» است که نام «حیاة» بر معانی وطن، مادر و عشق دلالت دارد که همگی این معانی بهنوعی با زندگیبخشی و حیات در ارتباطاند و «احلام» نیز بیانگر دو معنای متضاد خاطرات و رؤیاهای متحققشده یا آرزوها و رؤیاهای دستنیافتنی است.
ادبی
محمد رحیمی خویگانی؛ سیدمحمدرضا ابن الرسول؛ نرگس گنجی
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 59-78
چکیده
موضوع اصلی این پژوهش، تبیین جایگاه ترجمه در نزد ادیبان و بلاغتپژوهان گذشته زبان پارسی است، گذشتگانی که برای ترجمه و نظریاتش اهمیت فراوانی قائل بودهاند ولی نظرات آنها تاکنون نتوانسته است نظر پژوهشگران را به خود جلب کند. مهمترین یافتههای این پژوهش که با روشی تحلیلی ـ تاریخی نگاشته شده، بیانگر آن است که ترجمه در نزد قدما، نوعی ...
بیشتر
موضوع اصلی این پژوهش، تبیین جایگاه ترجمه در نزد ادیبان و بلاغتپژوهان گذشته زبان پارسی است، گذشتگانی که برای ترجمه و نظریاتش اهمیت فراوانی قائل بودهاند ولی نظرات آنها تاکنون نتوانسته است نظر پژوهشگران را به خود جلب کند. مهمترین یافتههای این پژوهش که با روشی تحلیلی ـ تاریخی نگاشته شده، بیانگر آن است که ترجمه در نزد قدما، نوعی ابزار برای اظهار براعت و قدرت ادبی و بدیعپردازی به شمار میرفته است و از همین روی بلاغتپژوهان گذشته آن را در ابتدا به عنوان یک صنعت بلاغی و سپس به عنوان یک صنعت بدیعی به شمار آوردهاند؛ البته این اصطلاح توسط بعضی ملمع دانسته شد و بعضی دیگر نیز آن را به قسمتِ توابع بلاغت انتقال دادند.
ادبی
جمال طالبی قره قشلاقی
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 79-98
چکیده
حروف سنگ بنای بررسی هر متن ادبی را تشکیل میدهند، زیرا به دلیل داشتن صفات و ویژگیهایی خاص، بازتاب فضای معنایی قصیده، و حالات روحی شاعرند. حروف بهکاررفته در شعر همچون آیینهای، افکار و منویّات موردنظر شاعر را به خواننده نشان میدهند. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی سازوکارهای آوایی یکی از مهمترین سوگنامههای شعر معاصر عرب که ...
بیشتر
حروف سنگ بنای بررسی هر متن ادبی را تشکیل میدهند، زیرا به دلیل داشتن صفات و ویژگیهایی خاص، بازتاب فضای معنایی قصیده، و حالات روحی شاعرند. حروف بهکاررفته در شعر همچون آیینهای، افکار و منویّات موردنظر شاعر را به خواننده نشان میدهند. بر این اساس پژوهش حاضر به بررسی سازوکارهای آوایی یکی از مهمترین سوگنامههای شعر معاصر عرب که حاصل احساسات و عواطف راستین خالق آن یعنی نزار قبانی است، پرداخته، و مؤلفههای آوائی اساسی آن را بررسی نموده است که قصیده بر آن بنا گشته است. این پژوهش همچنین با سازوکارهای تطبیقی به بررسی یکی از عرصههای مهم تحلیل زبانی یعنی تحلیل آوائی قصیده و نقش آن در کشف علل انسجام معنایی پرداخته، و با رویکرد نقد آوائی به تعیین چارچوب معیارهای زیباییشناختی و ارتباط آن با حروف اقدام نموده و قصیده مذکور را بررسی نموده است.پژوهش حاضر با استفاده از روش آماری و توصیفی به دنبال تحلیلی واقعبینانه قصیده از منظر زبانی و آوائی است. ازجمله نتایج تحقیق میتوان به این نکته اشاره کرد که در جایجای قصیده حاضر بین لفظ و معنا پیوند تنگاتنگی وجود دارد، و بررسی آماری حروف و مقاطع، و حروف رویّ آن از موفقیت شاعر در هماهنگی و انسجام بین لفظ و معنا در رثای همسرش «بلقیس راوی» حکایت میکند.
ادبی
احمد نهیرات
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 99-118
چکیده
تصویر لحظه فراق یار از مهمترین مضامین معلقات سبع در شرح زوزنی است؛ و بر سبک تصویرسازی شعری جاهلیان و روشهای تعبیری آنان، دلالت صادقانه آن تصویرها بر عواطف و احساسات جاهلیان و خصوصاً سرایندگان، و اشتمال آنها بر اخلاق ، شخصیتها، اماکن و داستانهای دورة جاهلی دلالت دارد. این توصیفات عموماً بصریاند و عاشق و معشوق، قبیله یار، مرکبها ...
بیشتر
تصویر لحظه فراق یار از مهمترین مضامین معلقات سبع در شرح زوزنی است؛ و بر سبک تصویرسازی شعری جاهلیان و روشهای تعبیری آنان، دلالت صادقانه آن تصویرها بر عواطف و احساسات جاهلیان و خصوصاً سرایندگان، و اشتمال آنها بر اخلاق ، شخصیتها، اماکن و داستانهای دورة جاهلی دلالت دارد. این توصیفات عموماً بصریاند و عاشق و معشوق، قبیله یار، مرکبها و ...و احساسات و عواطف آنها را به تصویر میکشد. این پژوهش به روش توصیفی و تحلیل متن، تصویرهای بصری از لحظة فراق و دلالتهای واقعی آن را تبیین مینماید. همچنین حالتهای روحی روانی سرایندگان و دلالتهای آن تصویرها بر مسائل اجتماعی دوره جاهلی را بیان میدارد. شاعران معلقات، با کمی فرق، همگی تصاویر هنری مشابهی درباره فراق یار آوردهاند؛ مانند: زمان فراق، وصف یار، قبیله و کاروانش، ایام وصل، حالت روحی روانی عاشق و معشوق از فراق، سرگردانی شاعر در صحرا پس از فراق و ناامیدی از دیدار دوباره. شاعران، لحظة فراق را با دیدی منفی و بدبینانه و با دلالتی آشکار بر پشیمانی، افسوس ونگرانی آنان، و با تشبیهاتی مادی، محسوس و متناسب با زندگی بادیهنشینان تصویر کردهاند.
ادبی
محسن احمدی؛ فائزه عرب یوسف آبادی؛ abdolbaset arab
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 119-142
چکیده
استُخدمت الألوان فی الصوَر الشعریة لدی الشاعرینِ المکفوفین العرب والفارس، بشار بن برد وشوریدة شیرازی استخداما ملحوظاً. تهدف هذه الدراسة التی تنتهج المنهج الوصفی-التحلیلی، إلی الکشف عمّا فی وجدان الشاعرینِ من خلال التحلیل النفسی للألوان فی شعرهما وفق نظریة ماکس لوشر. تحکی الدراسة أنّ المجموعة الأولی من المجموعات الأربعة لنظریة ...
بیشتر
استُخدمت الألوان فی الصوَر الشعریة لدی الشاعرینِ المکفوفین العرب والفارس، بشار بن برد وشوریدة شیرازی استخداما ملحوظاً. تهدف هذه الدراسة التی تنتهج المنهج الوصفی-التحلیلی، إلی الکشف عمّا فی وجدان الشاعرینِ من خلال التحلیل النفسی للألوان فی شعرهما وفق نظریة ماکس لوشر. تحکی الدراسة أنّ المجموعة الأولی من المجموعات الأربعة لنظریة لوشر هی المشترکة فی شعرهما وهذا یعنی أنهما یعانیان من التحریکات الشدیدة التی تسبب انفصالهما من المجتمع ویرغبان فی حیاة ملیئة بالعمل والابتهاج. أما المجموعات الثلاثة الأخیرة مباینة فی شعرهما، وهذا یعنی أن بشار انسان یضغط علی مطالبه ویحب الشعور بالاسترخاء النفسی والهدوء الجسمی فی علاقاته مع الآخرین، کما أنه یعتقد أن نصیبه من الحیاة أکثر مما یکون الآن ولکنه یتماشی مع الظروف ویحدد مطالبه ویحافظ علی علاقاته العاطفیة محافظة شدیدة. أما شوریدة فله حساسیة بالنسبة إلی المشاعر وهذا یؤدی إلی القلق الأکثر لدیه؛ بحیث لایرضی عن الظروف الراهنة ولکنه راجٍ بتحسّن الأمور والسیطرة علی جمیع العوائق. وهو یرجح الوحدة، ویطلب من الآخرین أن یکونوا صادقاً کما یرجو الاحترام منهم.
ادبی
ابوالحسن امینمقدسی؛ طاهره حیدری
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 143-166
چکیده
یتزیّن الشعر العربی المعاصر باستخدام أنواع التناص نحو التناص التاریخی، والدینی و.. الخ. یهدف هذا المقال إلى أن یجسّد التناص القرآنی فی أشعار محمد بن عبدالمطلب، توصّلاً إلى إجابة مطلوبة لهذین السؤالین: لماذا استخدم الشاعر التناص القرآنی خلال أشعاره؟ ومن أیة أسباب ینبع ویتأثر هذا النوع من التناص القرآنی؟. القراءة النقدیة للأبیات ...
بیشتر
یتزیّن الشعر العربی المعاصر باستخدام أنواع التناص نحو التناص التاریخی، والدینی و.. الخ. یهدف هذا المقال إلى أن یجسّد التناص القرآنی فی أشعار محمد بن عبدالمطلب، توصّلاً إلى إجابة مطلوبة لهذین السؤالین: لماذا استخدم الشاعر التناص القرآنی خلال أشعاره؟ ومن أیة أسباب ینبع ویتأثر هذا النوع من التناص القرآنی؟. القراءة النقدیة للأبیات التی انطوت على التناص القرآنی فی دیوان محمد بن عبدالمطلب تتطلب معرفة المعنى الشعری بالإضافة الى العلم بأسباب انتاج النص الشعری؛ فمن هذا المنطلق، إنّ المنهجیة التی اتبعناها خلال المقال منهجیة سمنطیقیة لیتمّ الوقوف على أسباب خلق الأبیات المنطویة على النص القرآنی، وذلک عن طریق تحلیل العناصر المکوّنة للمعنى. نشأة محمد بن عبد المطلب و ترعرعه فی أسرة متدیّنة، وتعلیمه فی المراکز العلمیة التقلیدیة فی الأزهر ودارالعلوم، وتواجده الفعّال والمستمرّ فی المحافل الإسلامیة التقلیدیّة، ومجالسته مع کبار الشخصیات الإسلامیة، کلّها ساهمت فی أن یتعلّق قلب الشاعر بالمراکز الثقافة الإسلامیة – العربیة، کما أن فکرته الدینیة أفضت الى أن تستولی نظرة دینیة معمّقة على کل دیوانه، وأن یوظّف التناص القرآنی فی مختلف موضوعاته الشعریة أکثر من أنواع التناص الأخرى.
ادبی
رمضان رضائی
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 167-186
چکیده
لقد اتبع کلّ من النقاد منهجاً خاصاً فی النقد الأدبی؛ ولکن طه حسین اتخذ المنهج التلفیقی فی نقده لکتاب حدیث الأربعاء، واستفاد عن تحلیل الخطاب فی هذا المنهج، کما اعتنی إلی شخصیة الشاعر وعصره وفنّه فی تحلیله. یهدف هذا المقال ـ اعتماداً علی منهج الوصفی.التحلیلی ـ إلی استجلاء جهود طه حسین النقدی، وإیضاح منهجه النقدی فی کتاب حدیث الأربعاء. ...
بیشتر
لقد اتبع کلّ من النقاد منهجاً خاصاً فی النقد الأدبی؛ ولکن طه حسین اتخذ المنهج التلفیقی فی نقده لکتاب حدیث الأربعاء، واستفاد عن تحلیل الخطاب فی هذا المنهج، کما اعتنی إلی شخصیة الشاعر وعصره وفنّه فی تحلیله. یهدف هذا المقال ـ اعتماداً علی منهج الوصفی.التحلیلی ـ إلی استجلاء جهود طه حسین النقدی، وإیضاح منهجه النقدی فی کتاب حدیث الأربعاء. ومن نتائج توصلت إلیها الدراسة، یتبین أنّ طه حسین اهتمّ، فی نقده، إلی المخاطب اهتماما بالغاً، واستخدم الأسالیب المختلفة لإثارة انتباه المخاطب نحو: الأسلوب التقریری، والأسلوب الخطابی، والمخاطب الخیالی، وکذلک اعتنی إلی مجالات حیات الشاعر تاریخیة واجتماعیة، وتعتمد هذه الأسالیب علی المحادثة، والمحاورة مع المخاطب.
ادبی
شعله ظهیری
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 187-212
چکیده
تدخل دراسة دور المراکز العلمیة الکُردیة فی تطور الأدب والعلوم العربیة، فی نطاق الأدب المقارن الفرنسی. ذلک لِأنَّ المراکز العلمیة لأی شعبٍ تتفاعل فی تطور أدب شعب آخر. ازدهرت فی العصر العباسی (656-132ه.ق) الأدب والعلوم العربیة ازدهاراً تامّاً بوساطة عوامل شتّی نحو دور جاد للمراکز العلمیة الکردیة فی انحاءها. نظراً للظروف السیاسیة والدینیة ...
بیشتر
تدخل دراسة دور المراکز العلمیة الکُردیة فی تطور الأدب والعلوم العربیة، فی نطاق الأدب المقارن الفرنسی. ذلک لِأنَّ المراکز العلمیة لأی شعبٍ تتفاعل فی تطور أدب شعب آخر. ازدهرت فی العصر العباسی (656-132ه.ق) الأدب والعلوم العربیة ازدهاراً تامّاً بوساطة عوامل شتّی نحو دور جاد للمراکز العلمیة الکردیة فی انحاءها. نظراً للظروف السیاسیة والدینیة أن للمرکزین العلمیین دیاربکر «آمد، میافارقین، ماردین، حصن کیفا، اخلاط ومنازگرد» ودیار مضر «الرقة وحران» مساهمة کبیرة ونشطة فی تطور الأدب والعلوم العربیة مثل الصرف والنحو، والبلاغة والنقد، والفقه والحدیث، والتاریخ، واللغة والخطابة والشعر والنثر. هذه الدراسة التی تنتهج المنهج الوصفی والتحلیلی، تحاول إلی استجلاء الدور المدهش لهذه المراکز فی تطویر الأدب والعلوم العربیة فی العصر العباسی. ومن النتائج التی توصلت إلیها هذه الدراسة هی: أنّ لهذه المناطق دوراً حاسماً فی اخصاب هذه التطورات بواسطة تربیة وتثقیف العلماء المبرزین کالآمدی، والفارقی، والحصفکی، والحرانی وغیرهم من کبار العلم الذین ترعرعوا فی أحضانها.
فرهاد رجبی
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 213-234
چکیده
إنّ تعلیم اللغة العربیة فی إیران، وبالرغم من تجربته الطویلة، لم یحظ بفرص توظیف الکفاءات کما یجب، ولم یتمکّن من إعطاء فرص عمل إلى عدد کبیر من متخرّجی هذا الفرع. ولقد تحوّلت هذه المسألة إلى مشکلة أساسیة لدى الطلاّب الإیرانیین الدارسین فی فرع اللغة العربیة وآدابها. فلربّما یعتبر موضوع التسویق بمثابة فرصة مناسبة للخروج عن هذه المشکلة. ...
بیشتر
إنّ تعلیم اللغة العربیة فی إیران، وبالرغم من تجربته الطویلة، لم یحظ بفرص توظیف الکفاءات کما یجب، ولم یتمکّن من إعطاء فرص عمل إلى عدد کبیر من متخرّجی هذا الفرع. ولقد تحوّلت هذه المسألة إلى مشکلة أساسیة لدى الطلاّب الإیرانیین الدارسین فی فرع اللغة العربیة وآدابها. فلربّما یعتبر موضوع التسویق بمثابة فرصة مناسبة للخروج عن هذه المشکلة. إذن یرمی هذا المقال إلى تقدیم حلول للأزمة هذه؛ حیث یرى أنّ على المعنیین بالأمر، الدراسة العمیقة فی مجال تخطیط القوالب العلمیة، بدلاً من التفکیر بالحلول المؤقّتة والجزئیة. ومن أبرز النتائج التی توصلت إلیها هذه الدراسة هی: ضرورة استخدام الأسالیب العلمیة فی عملیة إدارة التخطیط من الناحیة النظریة، ووضع عناوین الوحدات الدراسیة وفقًا لما تتطلّبه میادین العمل من جهة، وبثّ العلاقات مع المؤسّسات والمنظّمات التی ترتبط باللغة العربیة من جهة أخرى.
Yusuf Nazari؛ حسین کیانی
دوره 12، شماره 40 ، آذر 1395، صفحه 235-254
چکیده
إنّ ریادة الأعمال تقوم علی ثلاثة محاور أساسیة وهی: العلم بریادة الأعمال، ومهاراتها، والموقف تجاهها. فقد اهتمّت العلوم التجربیة علی هذه المحاور الثلاثة اهتماماً بالغاً بحیث وصلت إلی نتائج باهرة. لکنّ فروع العلوم الإنسانیة تعانی من عدم مزاولة أصحابها بموضوع ریادة الأعمال. إنّ فرع اللغة العربیة وآدابها بوصفه فرعاً من فروع العلوم الإنسانیة ...
بیشتر
إنّ ریادة الأعمال تقوم علی ثلاثة محاور أساسیة وهی: العلم بریادة الأعمال، ومهاراتها، والموقف تجاهها. فقد اهتمّت العلوم التجربیة علی هذه المحاور الثلاثة اهتماماً بالغاً بحیث وصلت إلی نتائج باهرة. لکنّ فروع العلوم الإنسانیة تعانی من عدم مزاولة أصحابها بموضوع ریادة الأعمال. إنّ فرع اللغة العربیة وآدابها بوصفه فرعاً من فروع العلوم الإنسانیة بحاجة ماسة إلی إعادة النظر فی موقفه تجاه هذه القضیة وعلی أصحابه أن یقوموا بتغییر أساسی فی موقفهم فیها. تحاول هذه الدراسة إلی استجلاء العراقیل الموجودة أمام موضوع ریادة الأعمال فی فرع اللغة العربیة وآدابها، وتعرّف الطریق الجدید الذی أنجزه قسم اللغة العربیة وآدابها بجامعة شیراز وانتقال تجاربها إلی الجامعات الأخری. لقد أسّست جامعة شیراز، سنة 1389 ه. ش (2010م)، فریق العمل لریادة الأعمال وبحثت عن مجالات العمل الجدیدة فی السوق و أخیراً وصلت إلی تدوین منهجیة فریق العمل واقترحت بتأسیس فرق العمل فی أقسام اللغة العربیة وآدابها فی البلاد للوصول إلی مجالات توسع ریادة الأعمال فی هذا الفرع.