طهران، شارع وليعصر(عج)، شارع توانير، حي نظامي كنجوي، زقاق هفت بيكر(٨)، شارع نظامي كنجوي، بناء رقم ٣٣، مؤسسة بيمه اكو للتعليم العالي، جامعة علامة طباطبائي، الطابق ٦، الغرفة ٦٠٧، اللجنة الإيرانية للغة العربية وآدابها، الرمز البريدي ١٤٣٤٨٦٣١١١
المجلد 18 (2022)
المجلد 17 (2021)
المجلد 16 (2020)
المجلد 15 (2019)
المجلد 14 (2018)
المجلد 13 (1438)
المجلد 12 (1437)
المجلد 11 (1436)
المجلد 10 (1435)
المجلد 9 (1434)
المجلد 8 (1433)
المجلد 7 (1432)
المجلد 6 (1431)
المجلد 5 (1430)
المجلد 4 (1429)
المجلد 3 (1428)
المجلد 2 (1427)
المجلد 1 (1426)
آلياتُ إستراتیجیةِ الحجاج وَوظائُفها في الشّعر الدّيني لعبدالمطلب الحلِيّ

علی ساکی؛ محمد جواد غانمي؛ سهاد جادري

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 1-28

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.327386.2667

المستخلص
  الحجاج فعالیة لغویة وعملیة خطابیة تقوم علی آليات یتوخی بها تسخير المخاطب لفعل أو تركه، وهو حوار لغوي قائم بذاته علی الاستدلال البرهاني والحمل علی الإقناع والتأثیر بشكله ومضمونه، وقد استخدمه شعراء آل البیت کثيراً للحاجة إليه في الشّعر السّياسي والدّيني، بیدَ أنّ هذه الآلیات تختلف بین شاعر وآخر. تهدف هذه المقالة بمنهجها الوصفي والتحلیلي ...  أكثر

تحلیل بلاغي وثقافي للتشبیه الضمني في شعر أبي الفتح البستي

جواد غلامعلی زاده؛ حسين مهتدی

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 29-52

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.388624.2778

المستخلص
  الشاعر قد ينحو من البلاغة منحی يوحی فيه بالتشبيه من غير أن يُصرّح به في صورة من الصور المعروفة وهذا ما عرّفه البلاغيون بالتشبيه الضمني إذ يُعدّ من الظواهر البلاغية التي فيها إعمال عنصر العقل جنبًا إلی جنب مع الإحساس والعواطف. يلجأ الشاعر إليه لما فيه من أثر في تعميق المعنی وما فيه من دقة ولطف. أبوالفتح البستي وهو من الشعراء الإيرانيين ...  أكثر

رواية الأطروحة دراسة سوسيونفسية عن مرجعيات النص الروائي لنادي السيارات علاء الأسواني

مجید بیاتی؛ علی گنجيان خناری

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 53-78

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.380287.2754

المستخلص
  ينطلق كل عمل إنشائي أدبي من مرتكز ويتولد من رحم. فإن مرجعيات النص الروائي تعد من الأسباب المؤثرة في عملية إنشاء العمل الأدبي وخلقه ليتكون العمل الإبداعي وفقاً للمرجعيات المعرفية التي يستدعيها المبدع، حيث إنها تؤدي إلى تباطؤ مكونات العمل الأدبي. إن الدارس يجد في الدراسات الحديثة السردية مصطلحاً يرتبط ارتباطاً وثيقاً بمفهوم مرجعيات ...  أكثر

تحلیل نماد دینی در شعر عبد الغنی نابلسی براساس نظریه منطق چندصدایی باختین

محبوبه بارسایی؛ بهروز قربان زاده

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 79-102

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.331786.2677

المستخلص
  منطق گفتگویی از جمله نظریاتی است که در قرن بیستم توسط میخاییل باختین، فیلسوف روسی مطرح شد. وی در این نظریه، زبان را دارای ویژگی اجتماعی دانسته که گفتگومندی و چند صدایی از ویژگی­های برجسته آن به شمار می­آید. افزون بر این، میخاییل باختین بر این باور است که شعر از منطق گفتگویی بهره­ای ندارد؛ لیکن در پیوند با این موضوع، عبد الغنی نابلسی ...  أكثر

تشریح و تحلیل قاعدۀ نحوی قطع و وصل در الکتاب سیبویه و تفسیر مفاتیح الغیب فخر الدین رازی

زهرا احمدلو؛ ابوالفضل رضایی؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 103-122

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.346077.2696

المستخلص
  باب قطع و وصل که در ارتباط با تبعیت یا عدم تبعیت تابع از متبوع از نظر اعراب صحبت می­کند، از جمله مقوله­هایی است که "سیبویه" در کتابش با استشهاد به شواهد قرآنی به آن پرداخته است. این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیرپذیری "فخرالدین رازی" از تعلیل­­های این دانشمند بزرگ نحوی، در ارتباط با این مبحث انجام شده است. این پژوهش، ابتدا به روش ...  أكثر

جایگاه حقوق زن در سروده های فاطمه ناعوت؛ مطالعة موردی: دیوان "شرفتي محطّ العصافیر"

آذر صمدی طاقانکی؛ ماجد نجاريان؛ سهیلا پرستگاری؛ سيد رضا سلیمانزاده نجفی

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 123-152

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.351625.2707

المستخلص
  در اعلامیة جهانی حقوق بشر در ارتباط با حقوق زن چنین آمده است که همة انسان­ها بدون توجه به جنسیت دارای حقوق فردی واجتماعی یکسانی هستند وهیچ کس نمی­تواند این حق را از دیگری سلب کند. با توجه به اعلامیة جهانی حقوق بشر وکنوانسیون حقوق زنان هنوز در جوامع عربی، زن به حقوق کامل خود دست نیافته است. در این رهگذر نویسندگان وشاعران عرب با آگاهی ...  أكثر

مقایسه دیدگاه سوررئالیستي ادونیس و رویکرد فرمالیستی شفیعی کدکنی در سبک‌شناسی ادبیات عرفانی

شرافت کريمي؛ مریم ساعدی

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 153-176

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.363378.2732

المستخلص
  ادونیس و شفیعی كدكنی با دو رویکرد متفاوت سوررئالیستی و فرمالیستی تحلیل سبک­شناختی از آثار عرفانی ارائه نموده­­اند. پژوهش حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی مكتب آمریكایی و به روش توصیفی تحلیلی می­خواهد با مقایسه نظرات این دو ناقد درباره­ی سبک­شناسی آثار عرفانی، علل انتخاب دو سبک و شباهت­ها و تفاوت­ها و محدویت­های هر کدام ...  أكثر

نویافته هایی در باب ارکان استعاره و تاثیر آن در تصویرگری و ترجمه‌ی آیات قرآن (مطالعه‌ی موردی: استعاره در اسم فاعل)

بهنام فارسي؛ وصال میمندی؛ عباس کلانتری خلیل آباد

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 177-206

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.391955.2785

المستخلص
  استعاره­های قرآنی همیشه در «اسم جامد یا فعل» شکل نمی­گیرند، بلکه گاهی مشاهده می­شود که شبه­فعل «اسم فاعل» بستر مناسبی برای رخداد این پدیده­ی زبانی در نظر گرفته ­شده­است. بسیاری از دانشمندان بلاغت و قرآن­پژوهان، این نوع از استعاره را از لحاظ طرفین در زمره­ی استعاره­های مفرد به­شمار آورده و در مورد جامع ...  أكثر

تحليل انتقادی کتاب ادبيات نوين عرب تاريخ ادبيات عربي کمبريج

خدیجه شاه محمدی؛ فرزانه اکبری لهرمی؛ فرامرز ميرزائی

المجلد 19، العدد 68 ، ديسمبر 2023، الصفحة 204-229

https://doi.org/10.22034/iaall.2023.185437

المستخلص
  نمي­توان موضوعات ادبي ادبيات نوين عرب را به خاطر گستردگي تاريخي، جغرافيایي و موضوعي در يک کتاب گردآورد؛ اما دانشگاه کمبريج با اختصاص يک جلد از مجموعة شش جلدي تاريخ ادبيات عربي به ادبيات نوين عرب، اين مهم را انجام داده‌است. محمد مصطفي بدوي استاد دانشگاه اکسفورد با همکاري ده استاد زبان و ادبيات عربي دانشگاه­هاي مطرح دنيا اين کتاب ...  أكثر