علی ساکی؛ محمد جواد غانمي؛ سهاد جادري
چکیده
حجاج یک فعالیت گفتاری خطابی است که بر استدلال و تاثیر بر مخاطب بمنظور انجام دادن کاری وی ا نهی استوار است. این فرآیند گفتمانی بر استدلال برهانی و نیز متقاعدسازی و تأثیرگذاری در شکل و محتوای خود متکی است. شاعران أهل البیت (ع) به دلیل نیاز به آن در شعر سیاسی و مذهبی بسیار از آن استفاده کردند، اما این شیوه بیان در نزد این شاعران متفاوت است. ...
بیشتر
حجاج یک فعالیت گفتاری خطابی است که بر استدلال و تاثیر بر مخاطب بمنظور انجام دادن کاری وی ا نهی استوار است. این فرآیند گفتمانی بر استدلال برهانی و نیز متقاعدسازی و تأثیرگذاری در شکل و محتوای خود متکی است. شاعران أهل البیت (ع) به دلیل نیاز به آن در شعر سیاسی و مذهبی بسیار از آن استفاده کردند، اما این شیوه بیان در نزد این شاعران متفاوت است. روشن شد که شاعر از سازوکارهای استدلال زبانی و بلاغی بر اساس راهبرد همبستگی نهفته در سبک بیان برای نشان دادن مواضع دینی و اعتقادی خود استفاده کرده است که محور آن بیان فضایل کریم اهل بیت (ع) و بیان وقایع ناگوار واقعه کربلا و نیز رخدادهای سیاسی عصر شاعر که در آن برخورد غرب و مسلمانان، دفاع از دولت و رجال دین دوره عثمانی بود. روش های گفتاری به کار رفته در سروده های متنوع شاعر در استفهام انکاری و اظهار شگفتی، تکرار در واژگان و عبارات برای تأکید، روش نهی و نفی، پند دهی و سرزنش، عبارت های میان لفظی جهت تقویت گفتار، گفتگو برای تعامل و دعوت به جهاد و پیوندهای استدلالی برای تقویت امکانات بیانی و نیز سبک بلاغی از جمله تشبیه، مجاز، استعاره، کنایه و نیز تقابل متنی و زبانی به خوبی نمایان است.
جواد غلامعلی زاده؛ حسين مهتدی
چکیده
گاهی شاعر يک رویکرد بلاغی ای به تشبيه دارد که در آن هيچ اشاره ای به ارکان تشبيه نمی کند و اين همان چيزی است که علمای بلاغت بدان تشبيه ضمنی می گويند؛ به طوری که در آن عناصر عقلی در کنار احساسات و عواطف حضور و بروز دارد. شاعران به خاطر دقت و لطافت و تاثير عميقی که بر جان مخاطب دارد، بدين گونه تشبيهی روی می آورند. ابوالفتح بستی به عنوان يکی ...
بیشتر
گاهی شاعر يک رویکرد بلاغی ای به تشبيه دارد که در آن هيچ اشاره ای به ارکان تشبيه نمی کند و اين همان چيزی است که علمای بلاغت بدان تشبيه ضمنی می گويند؛ به طوری که در آن عناصر عقلی در کنار احساسات و عواطف حضور و بروز دارد. شاعران به خاطر دقت و لطافت و تاثير عميقی که بر جان مخاطب دارد، بدين گونه تشبيهی روی می آورند. ابوالفتح بستی به عنوان يکی از شاعران ايرانی در قرن چهارم هجری از اين چشمه، در اشعار خود بهره فراوانی برده است؛ به طوری که يک پديده آشکار و پراکنده در ديوان وی به شمار می رود که خود، ضرورت توجه به آن را در اشعار بستی نشان می دهد. از اين رو مقاله حاضر در نظر دارد ضمن معرفی تشبيه ضمنی، به بلاغت آن در شعر شاعر به شيوه توصيفی تحليلی بپردازد و سبک و عناصری را که شاعر در خلق تصاوير تشبيهی خود از آنها سود جسته، مورد واکاوی قرار دهد. نتایج تحقيق حاکی از آن است که ابو الفتح بستی به جهت معارف گسترده خود از عناصر مختلفی همچون عناصر آسمانی و پزشکی استفاده کرده است. شيوه ها و اسلوبهای وی نيز به قدری متعدد و مختلف است که دسته بندی آنها امری سخت و دشوار است. از ديگر نتايج اين تحقيق می توان به اغراض مختلف شاعر در بکارگيری تشبيه ضمنی اشاره کرد که در مواردی مانند اقامه برهان، اقناع مخاطب، تحريک و... متبلور شده است.
مجید بیاتی؛ علی گنجيان خناری
چکیده
همه آثار ادبی دارای یک خاستگاه و نقطه آغاز هستند. خاستگاه فکری داستان یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند تولید آثار ادبی و آفرینش آن است تا شکل گیری آثار خلق شده براساس یک خاستگاه فکری و شناختی باشد که خالق آن اثر از آن بهره میبرد تا جایی که این خاستگاه فکری و شناختی موجب کشش میان همه عناصر داستان گردد. پژوهشگران در پژوهشهای معاصر درباره ...
بیشتر
همه آثار ادبی دارای یک خاستگاه و نقطه آغاز هستند. خاستگاه فکری داستان یکی از عوامل تاثیرگذار در فرآیند تولید آثار ادبی و آفرینش آن است تا شکل گیری آثار خلق شده براساس یک خاستگاه فکری و شناختی باشد که خالق آن اثر از آن بهره میبرد تا جایی که این خاستگاه فکری و شناختی موجب کشش میان همه عناصر داستان گردد. پژوهشگران در پژوهشهای معاصر درباره داستان واژهای را بكار گرفتهاند که پیوند محکمی با مفهوم خاستگاه فکری متن دارد که این واژه عبارت است از «تزهای داستانی» که به معنای آفرینش اثر داستانی براساس یک روش پژوهشی است تا جایی که چنین داستانهایی که بر اساس خاستگاههای فکری و اصول شناختی معین در متن شکل میگیرند به «تزهای داستانی» معروف شدهاند که براساس منطق پژوهش علمی شکل گرفته است. علا الاسوانی نویسنده مصری رمان خود با نام «نادی السیارات» را از یک خاستگاه اصلی آغاز میکند که تبدیل به هسته مرکزی داستان میشود و این هسته آهسته در داستان گسترش پیدا کرده و به راهبرد داستان تبدیل میشود که لازمه یافتن آن کشف خاستگاههای فکری است که چهارچوببندی داستان را شکل داده است . الاسوانی در این رمان به خاستگاههای اجتماعی و روانی پرداخته است تا اینگونه داستان وی به پژوهشی جامعهشناسانه و یک تز روانشناختی تبدیل شود که در آن وی به دنبال بررسی اوضاع اجتماعی و روانی شهروندان مصری و جامعهای است که در آن زندگی میکنند. او در این داستان با فراخواندن گذشته تاریخی مصر و بررسی پدیده ورود خودرو به این کشور قصد انجام این کار را دارد. بنابراین تزی که این داستان به دنبال آن است بررسی شیءوارگی انسان و نتایج روانی استعمار انسان است. از همین رو، این پژوهش تلاش کرده است تا براساس اصول مطرح شده در روانشناسی اجتماعی به بررسی این رمان بپردازد تا اینگونه تز داستانی موجود در رمان که هدف آن بررسی جامعه مصر از نظر اجتماعی و روانشناسی است، در بوته نقد قرار گرفته باشد.
محبوبه پارسایی؛ بهروز قربان زاده
زهرا احمدلو؛ ابوالفضل رضایی؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری
چکیده
باب قطع و وصل از جمله مقولههایی هستند که "سیبویه" در کتابش با استشهاد به شواهد قرآنی به این مباحث پرداخته است. از جمله مفسرینی که تاثیر کتاب "سیبویه" را در تحلیلهای او میبینیم، "فخر الدین رازی" است. این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیرپذیری "فخرالدین رازی" از تحلیل-های "سیبویه" صورت گرفته است. از یافتههای این پژوهش این است که تاثیرپذیری ...
بیشتر
باب قطع و وصل از جمله مقولههایی هستند که "سیبویه" در کتابش با استشهاد به شواهد قرآنی به این مباحث پرداخته است. از جمله مفسرینی که تاثیر کتاب "سیبویه" را در تحلیلهای او میبینیم، "فخر الدین رازی" است. این تحقیق با هدف بررسی میزان تاثیرپذیری "فخرالدین رازی" از تحلیل-های "سیبویه" صورت گرفته است. از یافتههای این پژوهش این است که تاثیرپذیری "رازی" از تحلیلهای "سیبویه" در اکثر موارد به صورت غیر مستقیم و بدون استناد به "سیبویه" و برخی از تحلیلهای او در جهتی مخالف با تحلیلهای "سیبویه" است. بررسی تحلیلهای "سیبویه" نشان میدهد که بافت یا روابط متنی در تحلیلهای او تاثیر داشته است و در برخی از تحلیلهای "رازی" تاثیر باورهای کلامی او دیده میشود. این پژوهش در ابتدا به بررسی تحلیلهای "سیبویه" بر روی شواهد قرآنی میپردازد، سپس به صورت تطبیقی اشاره به میزان تاثیرپذیری تحلیلهای "سیبویه" بر روی تحلیلهای "فخر رازی" دارد.اثیرپذیری تحلیلهای "سیبویه" بر روی
آذر صمدی طاقانکی؛ ماجد نجاريان؛ سهیلا پرستگاری؛ سید رضا سلیمانزاده نجفی
چکیده
حقوق زن، موضوع مهم دنیای امروز است که در اعلامیه حقوق بشر بیان شده است که همة انسانها بدون توجه به جنسیت دارای حقوق فردی واجتماعی یکسانی هستند وهیچ کس نمیتواند این حق را از دیگری سلب کند. با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر وکنوانسیون حقوق زنان هنوز در جوامع عربی، زن به حقوق کامل خود دست نیافته است. در این رهگذر نویسندگان وشاعران عرب ...
بیشتر
حقوق زن، موضوع مهم دنیای امروز است که در اعلامیه حقوق بشر بیان شده است که همة انسانها بدون توجه به جنسیت دارای حقوق فردی واجتماعی یکسانی هستند وهیچ کس نمیتواند این حق را از دیگری سلب کند. با توجه به اعلامیه جهانی حقوق بشر وکنوانسیون حقوق زنان هنوز در جوامع عربی، زن به حقوق کامل خود دست نیافته است. در این رهگذر نویسندگان وشاعران عرب با آگاهی از سنّتهای غلط وحکمفرمایی روح مرد سالاری ونادیده گرفته شدن حقوق زنان دست به قلم شدند واین موضوع را در آثارشان به تصویر کشیدند، به دفاع از حقوق زنان پرداختند وخواستار دستیابی زنان به حقوقشان شدند. از این شاعران، فاطمه ناعوت شاعرمصری در بیشتر سرودههایش به ویژه در دیوان "شرفتی محطّ العصافیر" به موضوع زن با زبان اعتراض ونمادین پرداخته است. پژوهش حاضر به روش توصیفی _ تحلیلی، با هدف دریافت سرودههای شاعر درباره حقوق زن وتحلیل سرودههایش در زمینه مولفههای حقوق زن انجام گرفته است. یافتهها بیانگر آن است که شاعر به حقوق کرامت انسانی، آسایش وآرامش وهمسر گزینی اشاره دارد وزن را با نمادهای "زهرة"، "فراشة" و"وردة" معرفی مینماید.كليدواژهها: شعر عربی، فاطمه ناعوت، شرفتي محطّ العصافیر، حقوق زن، مؤلفههای حقوق زن
شرافت کریمی؛ مریم ساعدی
چکیده
ادونیس و شفیعی كدكنی با دو رویکرد متفاوت سوررئالیستی و فرمالیستی تحلیل سبکشناختی از آثار عرفانی ارائه نمودهاند. پژوهش حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی مكتب آمریكایی و به روش توصیفی تحلیلی میخواهد با مقایسه نظرات این دو ناقد دربارهی سبکشناسی آثار عرفانی، علل انتخاب دو سبک و شباهتها و تفاوتها و محدویتهای هر کدام را با توجه ...
بیشتر
ادونیس و شفیعی كدكنی با دو رویکرد متفاوت سوررئالیستی و فرمالیستی تحلیل سبکشناختی از آثار عرفانی ارائه نمودهاند. پژوهش حاضر در چهارچوب ادبیات تطبیقی مكتب آمریكایی و به روش توصیفی تحلیلی میخواهد با مقایسه نظرات این دو ناقد دربارهی سبکشناسی آثار عرفانی، علل انتخاب دو سبک و شباهتها و تفاوتها و محدویتهای هر کدام را با توجه به رویکردهای نظری و آراء دو ناقد تبيين نماید. در رویکرد ادونیس متون عرفانی حاوی تجربه-ای متفاوت از تجربه دیگران است و عارف آن را در مفهومی نو و با زبان خاص بیان میكند اما نزد شفیعی كدكنی تازگی در مفاهیم اندک است و ابداع صرفا در فرم و شیوه تعبیر از مفاهیم مشترك و نوآوری در کاربرد متفاوت زبان و ابزارهای آن است. نتایج پژوهش حاضر بیانگر آن است که هر کدام از این دو ناقد جنبهای از عرفان را در نظر گرفتهاند و میان نظرات آنها تفاوت هست اما تضاد بنیادین وجود ندارد. ادونیس به دلالتهای متن و تخطی آن از خودآگاه و امور معقول و هنجارمند اهمیت میدهد و شکل را تابع معنا میداند اما شفیعی كدكنی ابداع را در فرم اثر و ساختار متن و تکنیکهای زبانی و ادبی دنبال میكند و معنا را صرفا از دریچهی فرم درمییابد.
Behnam Farsi؛ Vesal Meymandi؛ Abbas Kalantari Khalilabad
چکیده
استعارههای قرآنی همیشه در «اسم جامد یا فعل» شکل نمیگیرند، بلکه گاهی مشاهده میشود که شبهفعل «اسم فاعل» بستر مناسبی برای رخداد این پدیدهی زبانی در نظر گرفته شدهاست. بسیاری از دانشمندان بلاغت و قرآنپژوهان، این نوع از استعاره را از لحاظ طرفین در زمرهی استعارههای مفرد بهشمار آورده و در مورد جامع آن نیز یا سکوتکرده ...
بیشتر
استعارههای قرآنی همیشه در «اسم جامد یا فعل» شکل نمیگیرند، بلکه گاهی مشاهده میشود که شبهفعل «اسم فاعل» بستر مناسبی برای رخداد این پدیدهی زبانی در نظر گرفته شدهاست. بسیاری از دانشمندان بلاغت و قرآنپژوهان، این نوع از استعاره را از لحاظ طرفین در زمرهی استعارههای مفرد بهشمار آورده و در مورد جامع آن نیز یا سکوتکرده یا حکم به مفردبودن آن دادهاند. اما بهنظر می-رسد ارکان این نوع از استعاره به شکل دیگری در آیات قرآن نمود یافته باشد. این پژوهش بر آن است تا با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی آراء دانشمندان حوزهی بلاغت در خصوص تقسیم-بندیهای استعاره در اسم فاعل را بررسی نموده و با تکیه بر مبانی نظریه بافت درونزبانی خوانشی انتقادی از ارکان استعاره در اسم فاعل ارائه دهد و تأثیر آن را بر تصویرگری و ترجمهی آیات نشان-دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که ظرفیتهای فعلیِ موجود در اسم فاعل در داد و ستد معنایی با واژگان همنشین از نگاه دانشمندان علوم قرآنی مغفولمانده و همگی طرفین استعاره و نیز جامع در اینگونه از استعاره را مفرد در نظر گرفتهاند؛ در حالیکه به نظر میرسد هر سه رکن استعارهی تبعیه در اسم فاعل، مرکب است و عدم توجه به چنین مسألهی مهمی در پارهای از موارد تصاویری ناقص از آیات قرآن ارائه داده یا اینکه منجر به ارائه ترجمه ای نارسا شده است.
محمد کلاشی؛ فرامرز میرزایی؛ عیسی متقی زاده؛ غلامرضا کیانی
چکیده
زبان داستان، از جمله داستان کودک، جذابيت هنري دارد واز ديگر انواع ادبي به زبان معيار نزديکتر است، از اينرو منبع مناسبي براي تدوين مواد آموزشی زبان عربی به کودکان و نوجوانان بهشمار ميرود. با اين وجود، در متون آموزشي آموزش زبان عربی به کودکان و نوجوانان فارسی زبان، از داستان عربی کودک کمتر استفاده شده است. این نوشتار ميکوشد با ...
بیشتر
زبان داستان، از جمله داستان کودک، جذابيت هنري دارد واز ديگر انواع ادبي به زبان معيار نزديکتر است، از اينرو منبع مناسبي براي تدوين مواد آموزشی زبان عربی به کودکان و نوجوانان بهشمار ميرود. با اين وجود، در متون آموزشي آموزش زبان عربی به کودکان و نوجوانان فارسی زبان، از داستان عربی کودک کمتر استفاده شده است. این نوشتار ميکوشد با کاربست داستان عربي کودک در آموزش زبان عربي به کودکان ونوجوانان فارسي زبان، بر اساس روش شبه تجربي و ابزارهاي علمي لازمه اين روش، ميزان تأثير اين متون را در يادگيري مهارت خوانداری زبان عربی به آنان روشن سازد. در اين پژوهش ابتدا مواد آموزشی لازم براساس معيارهاي علمي و مباني نظري آن، طراحی و تدوين شد. سپس در دو گروه (کنترل و آزمودنی) از دانش آموزان مدارس متوسطه اول از مدارس شهرستان نور استان مازندران، اجرا گرديد. ابتدا پیش آزمون و پس از تدریس متون داستاني برگزيده، پس آزمون از اين دوگروه گرفته و در هنگام تدریس نیز از روش مشاهده استفاده شد. در نتيجه، با مقایسه پیش آزمون وپس آزمون اين دو گروه و تحلیل دادههای مشاهده گروه آزمودنی روشن شد که کاربست داستان کودک در یادگیری زبان آموزان کودک ونوجوان فارسي زبان تاثیر معناداری دارد و در تقویت مهارت خواندن و درک متن آنان بسیار مؤثر بوده است.
الهه تمیمی؛ علی دودمان کوشکی؛ علی سلیمی؛ حمیدرضا شعیری
چکیده
محمود درویش یکی از شاعران معاصر ادب عربی است که سرودههایش، آینهای برای انعکاس آمال و آلام سرزمین فلسطین است. «زن» و «زمین» از پر بسامدترین مفاهیمی هستند که در سرودههای وی نقشآفرینی کردهاند. این دو مفهوم، در بسیاری از اشعار درویش به هم پیوند خورده و ترکیبی دوگانه تشکیل دادهاند. این جستار به شیوهای توصیفی – ...
بیشتر
محمود درویش یکی از شاعران معاصر ادب عربی است که سرودههایش، آینهای برای انعکاس آمال و آلام سرزمین فلسطین است. «زن» و «زمین» از پر بسامدترین مفاهیمی هستند که در سرودههای وی نقشآفرینی کردهاند. این دو مفهوم، در بسیاری از اشعار درویش به هم پیوند خورده و ترکیبی دوگانه تشکیل دادهاند. این جستار به شیوهای توصیفی – تحلیلی، کوشش نمودهاست تا دوگانه «زن/میهن» را بر اساس نظام عاطفی گفتمان، در اشعار وی مورد بررسی قرار دهد. نظام عاطفی گفتمان، یکی از گونههای گفتمانی در نشانه – معناشناسی است که رابطه میان مجموعه نشانههای صورت (دالها) و محتوا (مدلولها) را مورد توجّه قرار میدهد؛ زیرا در بستر همین روابط دالی و مدلولی است که حضور ادراکی شوشگران اتّفاق افتاده و آفرینش معنا ممکن میگردد. پژوهش حاضر بر آن است که به این پرسش پاسخ دهد که: در سرودههایی از محمود درویش که «زن/وطن» محور اصلی مضمون است، چگونه خلق و طغیان معنا را میتوان بر اساس نظام عاطفی گفتمان تبیین نمود؟چگونه میتوان آفرینش معنا رابر اساس نظام عاطفی گفتمان تشریح کرد؟نتایج نهایی این گفتار بیانگر آن است که نظام عاطفی گفتمان در این اشعار، مبتنی بر ساز و کاری ادراکی، جسمانهای و تنشی است که عمدتاً شاعر، دو مفهوم «زن» و «میهن» را به عنوان دستافزاری هنری برای انتقال معانی رنج و اندوه مردم فلسطین به کار گرفتهاست تا به واسطة آنها، بتواند احساس مخاطب را نیز برای درک این معانی تراژیک با خود همراه نماید و از طریق استعلای مفهوم زن به مفهوم وطن، به دنبال نفی این دوگانگی است.
زهره قرباني مادواني؛ ریحانه علوی طبائی
چکیده
روزبهروز زبان عربی از زبان معیار فصیح خود فاصله میگیرد. این فاصله متأثر از زبان بیگانه است؛ چراكه زبان انگلیسی بر پایۀ سادگی است و زبان عربی نیز قدم در سادهگراییِ زبان گذاشت و اسلوبهای جدید در زبان عربی معاصر پیدا شد. این پدیده تأثیرِ ترجمۀ لغتبهلغت زبانهای خارجی به زبان عربی بود. ادبیات نیز از این اسلوبهایی که در ...
بیشتر
روزبهروز زبان عربی از زبان معیار فصیح خود فاصله میگیرد. این فاصله متأثر از زبان بیگانه است؛ چراكه زبان انگلیسی بر پایۀ سادگی است و زبان عربی نیز قدم در سادهگراییِ زبان گذاشت و اسلوبهای جدید در زبان عربی معاصر پیدا شد. این پدیده تأثیرِ ترجمۀ لغتبهلغت زبانهای خارجی به زبان عربی بود. ادبیات نیز از این اسلوبهایی که در زبان رسانهها استفاده میشد تأثیر پذیرفت، به طوری که میتوانیم این اسلوبها را در رمانها و داستانها ببینیم. بر این اساس ادبا را میتوانیم به دو دسته تقسیم کنیم: دستهی اول که به زبان عربی فصیح قدیم پایبند، و قسمت دوم که تحت تأثیر زبان معاصر هستند. درخصوص طه حسین، وی از جمله داستاننویسان برجسته و از پیشگامان داستاننویسان جهان عرب بوده و اسلوب نوشتاری او طبق زبان معیار (فصیح) بوده است. و محمود شقیر از نویسندگان معاصر و نامزد جایزۀ «بوكر عربی» در سال ۲۰۱۵میلادی است و او نیز پایبند به زبان معیار معاصر است و در شیوۀ نوشتاریاش به سادهگرایی گرایش دارد. در این مقاله قصد داریم تا با روش تحلیلی و استقرایی رمانها و داستانهای طه حسین و محمود شقیر را بررسی كنیم تا زبان معاصر و اسلوبهایش را بشناسیم. پس از بررسی به این نتیجه دست یافتیم، محمود شقیر برخی اسلوبهای جدیدی را به کار برده است كه از دستاوردهای زبان معاصر به شمار میآید و از برخی اسلوبهای نادرست و بعضی اسلوبها و تركیبهای وارداتی زبان بیگانه نیز استفاده كرده است كه بهتر بود از آنها پرهیز میشد و از ترکیبهای عربی استفاده میکرد. شایسته است ناظرین زبان كنار هریک از مترجمها و نویسندگان باشند تا با نظارت خود از آسیب به زبان جلوگیری كنند. ضروری است که از میراث عرب و قواعد زبان عربی حمایت شود؛ چراکه زبان كمكم نابود خواهد شد و در پی آن تمدن و فرهنگ آن ملت نیز از بین خواهد رفت. همان طور که میدانیم نابودی زبان یکی از اهداف جهانیسازی است.
مکارم حسن الحسن؛ احمدرضا حيدريان شهري؛ علی مجید البدیری؛ بهار صدیقی
چکیده
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری ...
بیشتر
تحلیل انتقادی عنوان های شعری در درک متنهای نوآورانه،اهمیت بسیاری یافته است و شناخت پیوند هر عنوان با متن ادبی خود و همچنین با دیگر آستانههای متن که مسیر تازهای را در بررسی متن می گشاید وهمچنین شناخت هرآنچه که این عناوین و گونههای مختلف آن و شیوه های تغییرپذیرش را مشخص میسازد دارای نقشی اساسی است از طریق کارکرد نشانگری آن در برخی متون و یا در ارائه ی فشرده ی مفهوم متن و نقش آفرینی در دریافت معنای آن؛درونمایه ی این پژوهش،مبتنی بر بررسی شعر سرایندة معاصر عراق،عبدالکریم کاصد با تکیه بر روش توصیفی-تحلیلی است با گزینش برجسته ترین سرودههایی که دارای پیوندی استوار با عنوان هریک از دفترهای شعر این سراینده است؛مهمترین اهداف این پژوهش،شناخت تغییر صورت گرفته در عنوان از جهت ساختار،بافت و ظاهر بودهاست و همچنین کارکرد معناشناختی متمایز آن و پیوندش با متن و دریافت معنا، افزون بر این،اهمیت عنوان در شناخت سرشاری تجربة شعری و فرهنگ شاعر و تأثیرپذیری وی از میراث ادبی و تاریخی و نقش آن در کاربست متفاوت عنوان و نشانگری های آن مورد توجّه قرارگرفتهاست.مهمترین دستاوردهااین پژوهش این است که عبدالکریم کاصد برای موضوعاتی که در عنوان های خود یاد کرده، تصاویری زیباییشناسانه ارائه نمودهاست و استعدادی چشمگیر را در افزودن رنگی هنری به این عناوین به نمایش گذاشتهاست؛در میان این دفترهای شعری،بیش از همه کاربست عنوان مفرد مرکب نسبت به دیگر گونهها نمود یافتهاست که نقشی تأثیرگذار دارد چرا که عنصری کارآمد در نشانگری و ساختار شعر و آشنایی زدایی و تبیین متفاوت به شمار می رود.
narges ANSARI؛ nilofar sahranavard
چکیده
The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary ...
بیشتر
The difference between men's and women's writing and the way women's issues are addressed in the contemporary era have been the focus of critics, especially "feminist literary criticism". From their point of view, men with a patriarchal view present a different image of women in their works and unlike female writers; They emphasize certain roles of women that fit their patriarchal culture; thus, the way women are presented in literary works and how they are portrayed can be seen in the content and literary style of authors. Following this assumption; the present research by choosing two contemporary Kuwaiti authors; Khawla al-Qazwini with her novel "Mutallaqa Men Waqe Al-Hayyat" and Saud al-Sanausi with his novel " Saq Al-Bamboo" attempts to explore the representation of women’s image in a descriptive-analytical way and clarify the differences in the approach of the two authors. According to some of the research findings, although the two novels used the presence of women, they differed in terms of the presence of women in the center of events and their positive and negative impact on the plot. The processed image in Khawla's novel is a well-adjusted image of a woman finally reaching a balance of personality and a role in life; but in Saud al-Sanausi’s novel, the women are engaged in their own issues. In terms of style, al-Qazwini, unlike Saud al-Sanausi, uses short and cut-off sentences, descriptions with a detailed look and interpretations related to the world of women as well, which expresses the difference in the views of the two authors
یسرا شادمان؛ محمدرضا شيرخاني؛ علیاء ظاهر أثر
چکیده
تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان میکند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار میگیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» میپردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه ...
بیشتر
تحلیل گفتمان رابطه بین زبان وجامعه را بیان میکند؛ زیرا گفتمان، زبان را به کار میگیرد تا بر مخاطب تاثیر بگذارد. یکی از پیشگامان این رویکرد نورمن فرکلاف است. در این مقاله به بررسی رمان «فرانکنشتاین در بغداد» میپردازیم که به تحلیل موضوع تروریسم پرداخته است. این تحقیق متن رمان را از دو جهت واژگان و رویکرد اجتماعی، و براساس نظریه تحلیل گفتمان انتقادی نورمن فرکلاف و بر پایه رویکرد تحلیلی- توصیفي مورد بررسی قرار داده است. هدف اصلی، تحلیل نقش رمان در طرح موضوعات جامعه میباشد. نویسنده در انتخاب واژه از دو الگو استفاده کرده است، در روش اول، نویسنده عامدانه و برنامهریزی شده واژههایی را انتخاب نموده که در خدمت گفتمان تروریسم باشد ودر روش دوم، سعداوی کلمات روشن، خودانگیخته و مشخصی را برگزیده که از دایره معانی وحشت، ترس و سرخوردگی خارج نشده و این امر ناخواسته و نتیجه مستقیم غلبه گفتمان تروریسم بر زبان و ذهنیت نویسنده و جامعه میباشد. نویسنده واقعیت عمیقی از میزان کنترل تروریسم بر جامعه و گفتمان های موجود در آن را نشان میدهد. اصرار نویسنده بر استفاده از القاب بسیار وتقریباً مترادف، دلیلی بر دل مشغولی نویسنده به جنبه خاصی از واقعیت جامعه عراق است که او عمداً از طریق رمان ارائه کرده است. این رمان بیانگر تأثیر گفتمان تروریستی حاکم بر جامعه و بر نویسنده میباشد.
ابراهیم نامداری؛ ali akbar ahmadi؛ علی شویعیان
چکیده
یكی از عناصر مهم داستان، شخصیت و شخصیتپردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد میتواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار میتواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستانهای خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر ...
بیشتر
یكی از عناصر مهم داستان، شخصیت و شخصیتپردازی است. در بررسی شخصیت داستان فرد میتواند از طریق آنچه درک کند به حوادث پی ببرد و این کار میتواند تأثیر چشمگیری بر درون مایه داستان داشته باشد. امین ریحانی در داستانهای خود از نقش شخصيت در بيان اهداف داستان نويس غافل نیست. مقاله حاضر سعی دارد با تکیه بر روش توصیفی– تحلیلی، این عنصر مهم را در رمان «خارج الحریم» بررسی کند. بدین ترتیب شخصیتهای داستان استخراج گردید و تکنیکهای آنها با نمونه مثالهایی مورد بررسی قرار داده شد. از مهمترین دستاوردهای پژوهش علاوه بر نگاه پيشروانه ريحاني در بيان مشکلات اجتماعي (نگاه ابزاري و جنس دومانه به زن) چنانکه توانسته است واقعیتهای اجتماعی را با تخیل قوی و زبان فاخر به واقعیت داستانی تبدیل کند و حوادث اجتماعی دوران معاصر خود را در جامعهای دیگر به تصویر بکشد؛ بيان اين مطلب است که وي کشمکش ميان «من» جهان (شخصيت کانوني داستان) با «من اجتماعي» را دقيق و هنري به تصوير کشيده است. هدف ریحانی از شخصیت پردازی دقیق، انعکاس تصویری دقیق و قابل ترسیم برای مخاطب است تا درک شخصیتها و شرایط برای خواننده ملموس و باورپذیر باشد وي در شخصيتپردازي بيشتر متکي به روش شخصيتپردازي مستقيم و در شخصیتپردازی غیرمستقیم عنصر خیال را با واقعیت در میآمیزد.
چیمن محمدی بایتمبر؛ محمّدنبی احمدی
چکیده
رمان «خُبزٌ عَلی طاولةِ اَلخال میلاد» اولین رمان نوشته «محمّد النعاس» و برگزیده بوکر عربی سال 2022 است. این رمان روایت شخصیتهایی است که در شرایط جامعه لیبی و فرهنگ حاکم بر آن درگیر روان رنجوریها و تنشهای متعددی گشتهاند. «محمّد النعاس» در این رمان بهخوبی توانسته است ویژگیهای روانی افراد جامعهاش را با دقتی ...
بیشتر
رمان «خُبزٌ عَلی طاولةِ اَلخال میلاد» اولین رمان نوشته «محمّد النعاس» و برگزیده بوکر عربی سال 2022 است. این رمان روایت شخصیتهایی است که در شرایط جامعه لیبی و فرهنگ حاکم بر آن درگیر روان رنجوریها و تنشهای متعددی گشتهاند. «محمّد النعاس» در این رمان بهخوبی توانسته است ویژگیهای روانی افراد جامعهاش را با دقتی فراوان به تصویر بکشد. این نحوه پرداخت شخصیتها، ضرورت انجام پژوهشی با رویکرد روانشناختی را تبیین میکند. پژوهش حاضر به روش توصیفی- تحلیلی صورت گرفته و بر آن است با رویکردی روانشناختی، با توجه به نظریه طرحواره درمانی جفری یانگ از دلایل شکلگیری طرحوارههای ناسازگار اولیه در وجود «میلاد» شخصیت اصلی داستان که در پی دست یافتن به هویت مردانه خود که از کودکی با آن مشکل داشته است، پرده بردارد و راهبردهای برونرفت او از این طرحوارهها را بررسی کند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که ریشه اختلالات او به دوران کودکی و نوجوانیاش برمیگردد و فقدان الگوهای کارآمد بستر مناسبی را برای پدید آیی طرحوارههای ناسازگار اولیه در روان وی، فراهم آورده است. بررسیها حاکی از آن است که این شخصیت در حوزه «طرد و بریدگی» که شامل طرحوارههای اولیه و غیرشرطی «محرومیّت هیجانی و نقص و شرم» است، گرفتار شده و با طرحواره شرطی «اطاعت» سعی در برونرفت از طرحوارههای فوق را دارد. او ابتدا «سبک مقابلهای تسلیم» را برگزیده و سپس «جبران افراطی» را در مقابله با طرحوارههایش اتخاذ می-کند.
elahe mokhtari؛ soghra falahati
چکیده
تابآوری روانی از جمله علوم جدید در علم روانشناسی است که از دهه هفتاد میلادی به بعد به اوج خود رسید. یکی از دانشمندانی که در این زمینه تلاشهای قابل توجهی به ثمر رساند، مارتین سلیگمن بود. این علم میزان تابآوری انسان را در مواجهه با سختیها و مشکلات زندگی بررسی میکند. میزان تابآوری روانی یکی از مسائل مهم در روانشناسی مدرن است؛ اما ...
بیشتر
تابآوری روانی از جمله علوم جدید در علم روانشناسی است که از دهه هفتاد میلادی به بعد به اوج خود رسید. یکی از دانشمندانی که در این زمینه تلاشهای قابل توجهی به ثمر رساند، مارتین سلیگمن بود. این علم میزان تابآوری انسان را در مواجهه با سختیها و مشکلات زندگی بررسی میکند. میزان تابآوری روانی یکی از مسائل مهم در روانشناسی مدرن است؛ اما اینکه این علم چگونه در قالب لفظ قرار میگیرد و در آثار شاعران و نویسندگان جلوه میکند که چگونه در برابر مشکلات و دشواریهای زندگی مواجه خواهد شد، اهمیت این علم را دوچندان میکند. این مقاله با رویکرد روانشناسی در خصوص تابآوری روانی در این علم به میزان تابآوری دو شاعر در مواجهه با سختیهای زندان و رنج دوری میپردازد. این پژوهش که با روش علمی- پژوهشی نوشته شده است و به تحلیل اعتذاریات این دو شاعر میپردازد. اعتذاریات در واقع شعری است که برای طلب بخشش سروده شده که اغلب در برابر پادشاهانی بود که شاعران را بهخاطر حسد دشمنان به زندان افکنده بودند و شاعران در این شعرها طلب بخشش و ترحم میکردند. در این پژوهش ابتدا اعتذاریات دو شاعر مورد نقد و بررسی قرار گرفت و سپس به مقایسه بین آنها پرداخته شد. به نظر میرسد ابراهیم بن مدبر در تمام مدتی که در زندان به سر میبرد غرور و عزتنفس خود را حفظ کرده ولی ابن زیدون شکنندهتر ظاهر شده است و سختیهای زندان او را به ستوه در آورده و کم کم به سمت تذلل کشانده است.
مریم محمدی؛ مرتضی قائمی؛ ناصر قره خانی
چکیده
“
"الصوت النحوي" هو خاصية نحوية یصنَّف ضمن مجموعة "المستوی الترکیبي للأسلوب"، و"وظيفته الدلالية" هي التعرف على وجهة نظر المؤلف من خلال البنية النحوية. يقيس الصوت النحوي علاقة الفعل في الجمل الفعلیة بالمشاركين الآخرين في العملية الفعلیة؛ المسند الذي يحتل مكانة خاصة في قواعد اللغة الإنجليزية هو أساس تقسيمات "الصوت الأساسي" من وجهة ...
بیشتر
“
"الصوت النحوي" هو خاصية نحوية یصنَّف ضمن مجموعة "المستوی الترکیبي للأسلوب"، و"وظيفته الدلالية" هي التعرف على وجهة نظر المؤلف من خلال البنية النحوية. يقيس الصوت النحوي علاقة الفعل في الجمل الفعلیة بالمشاركين الآخرين في العملية الفعلیة؛ المسند الذي يحتل مكانة خاصة في قواعد اللغة الإنجليزية هو أساس تقسيمات "الصوت الأساسي" من وجهة نظر كليمان."الصوت الأساسي"، يشير إلى مكان ونشاط الفعل أو المسند للجملة؛ المسندات "المسيطرة" و "غيرالمسيطرة"، والتي تعد من بين المسندات "المعجمية" لهذه القواعد، هي، على التوالي، مع حجة الجوهر؛ أو بعمل المسند، تُعرف وتُصنف على أنها أصوات أساسية. التنوّع في صوت كليمان الأساسي، من خلال تصنيف أنواع المسند، يفسّر نظريته من منظور "الوظيفة الدلالية لأنواع المسند"؛ والرسالة الثالثة والخمسون، المشتمل على أفعال كثيرة ومتنوعة، يشكل منصة مناسبة للبحث الحالي.
بالاعتماد على المنهج الوصفي - التحليلي، وكذلك للتعبير عن مستوى المطابقة، بين الصوت الأساسي والمسندات المسيطرة وغيرالمسيطرة ، في الرسالة الثالثة والخمسين، تعرض النتیجة التالية: 264 فعلًا من الرسالة 53: يمثل نهجالبلاغة الصوت الأساسي، حيث تتوافق مجموعة الصوت النشط، المؤلفة من 114 فعلًا مع تقسيم أنواع المسند من وجهة نظر كليمان.
مرتضی زارع برمی؛ پوران رضائی چُوشَلی
چکیده
دانشگاهها میتوانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکانپذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب میرسد که مهارتآموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آنها در عمل بتوانند از قابلیتها و مهارتهای تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از ...
بیشتر
دانشگاهها میتوانند مأموریت توسعۀ اقتصادی ایران را با آموزش هدفمند فراگیران امکانپذیر سازند. آموزش هدفمند زمانی به نتایج مطلوب میرسد که مهارتآموزی فراگیران متناسب با نیازهای بازار کار صورت پذیرد و آنها در عمل بتوانند از قابلیتها و مهارتهای تحصیلی خود به منظور تأمین نیازهای جامعه و صنعت استفاده کنند. صنعت گردشگری از جمله صنایع برتر در توسعۀ اقتصادی کشورها است و دانستن زبان گردشگران خارجی یک امتیاز ویژه برای موفقیت کشورهای میزبان در بازار گردشگری به حساب میآید؛ بنابراین آموزش هدفمند و کاربردی مهارتهای زبانی به فراگیران زبان عربی میتواند توسعه و رونق بازار گردشگری عرب در ایران را به واسطۀ تأمین ارتباطات کلامی عربزبانها تضمین کند. بازار یاد شده نیز در صورت رشد، از توان ارزآوری و ظرفیت کارآفرینی برخوردار است. پژوهش حاضر، رویکرد کیفی دارد و دادهبنیاد محسوب میشود؛ دادههای پژوهش از مصاحبههای نیمهساختاریافته با مدرسان دروس مهارتهای زبانی (زبان عربی) در دانشگاههای سراسری ایران به دست آمده و توسط نرمافزار ATLAS ti کدگذاری شده است. نتایج پژوهش نشان میدهد که آموزش مهارتهای زبانی در گروههای عربی با چشمانداز حضور فراگیران در بازار گردشگری عرب، مستلزم همافزایی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاهها، گروههای زبان عربی و صنعت گردشگری با یکدیگر است تا بدینوسیله زمینۀ تولید و بهرهبرداری از دانش متناسب با نیازهای بازار کار فراهم آید.
علی بیانلو
چکیده
آواشناسی، شاخهای از زبانشناسی عموی، جهت اطلاع از قوانین تولید آواهای کلامی، آنها را بررسی میکند که خشت اول نظام زبانی است. هماهنگی آوایی پدیدهای زبانی در واکهها و همخوانها است. یعنی تأثیرپذیری آواها به مشابهت بین آنها منجر میشود. مکانیزمهای این پدیده در بیشتر زبانها و در عربی و ترکی آذری وجود دارد؛ چون ویژگی این ...
بیشتر
آواشناسی، شاخهای از زبانشناسی عموی، جهت اطلاع از قوانین تولید آواهای کلامی، آنها را بررسی میکند که خشت اول نظام زبانی است. هماهنگی آوایی پدیدهای زبانی در واکهها و همخوانها است. یعنی تأثیرپذیری آواها به مشابهت بین آنها منجر میشود. مکانیزمهای این پدیده در بیشتر زبانها و در عربی و ترکی آذری وجود دارد؛ چون ویژگی این دو زبان ریتم آوایی در ساختواژ است. مسئله اینکه وامواژههای عربی تابع هماهنگی آوایی در زبان آذری هستند. این پژوهش، با روش توصیفی-تحلیلی و نظر به آواشناسی تطبیقی، به مطالعۀ موردی وامواژههای عربی در ترکی آذری و مقایسۀ مکانیزمهای آوایی میان دو زبان، در واکهها و همخوانها میپردازد؛ زیرا، در این بررسی، نظام آوایی دو زبان مطرح میشود و نحوۀ برخورد زبان آذری با وامواژههای عربی و چگونگی بومیسازی واجی نشان داده میشود. از اینرو، پیگیری مشترکات و مفترقات نظام آوایی میان عربی و آذری در عرصۀ آواشناسی تطبیقی سودمند خواهد بود. نتیجه اینکه، تأثیرپذیری واکهها به صورت پیشین و پسین، در دو زبان است. همخوانهای عربی، هماهنگی آوایی را میپذیرند و این هماهنگی در بافت آوایی زبان آذری آشکار است. تابعیت واکۀ عربی کوتاه از بلند شامل هماهنگی کسره با یاء، ضمّه با واو و فتحه با الف، است. همچنین، در وامواژههای زبان آذری، کسره به صورت یاء درمیآید. همزۀ عربی گاهی حذف یا تبدیل به واکه میشود. این پدیده در وامواژهای زبان آذری بروز میکند. مصدرهای عربی وارد آذری شده و حرف حلق در بقاء کسره یا تبدیل آن به یاء، تأثیرگذار است. از این پدیده در عربی اثری نیست.
الهام بابلی بهمه؛ محمد ابراهیم خلیفه شوشتری؛ عباس اقبالی؛ علی نجفی ایوکی
چکیده
كانت ولا تزال الکنایة نقطة خلاف بين علماء البلاغة كنوع أدبي شائع الاستخدام وكانوا يولون اهتمامًا بالغا لقيمتها الأدبية والفنية. بلغ تضارب الآراء بين المفكرين الإسلاميين حول البلاغة إلى أن فخر الرازي (606 هـ) بمنهجه العقلاني وتعاريف معقدة ومتعددة الجوانب، يعتبر آراء عبدالقاهر الجرجاني (471 هـ) ذات الذوق ضعيفة في مبحث الکناية. في ضوء ...
بیشتر
كانت ولا تزال الکنایة نقطة خلاف بين علماء البلاغة كنوع أدبي شائع الاستخدام وكانوا يولون اهتمامًا بالغا لقيمتها الأدبية والفنية. بلغ تضارب الآراء بين المفكرين الإسلاميين حول البلاغة إلى أن فخر الرازي (606 هـ) بمنهجه العقلاني وتعاريف معقدة ومتعددة الجوانب، يعتبر آراء عبدالقاهر الجرجاني (471 هـ) ذات الذوق ضعيفة في مبحث الکناية. في ضوء أهمية الموضوع وهو الاختلاف في أسلوب البحث لدى البلاغيين يحاول هذا البحث بالأسلوب الکیفي وبمنهجه الاستقرائي مقارنة ونقد مشاكل الرازي على الجرجاني مستمدا الدلالة العقلیة والحصول علی المنهجیة للرازي. تشير نتائج البحث إلى أن جذور الخلاف بين الرازي والشيخ يندرج في عدة قضايا عامة منها: طريقة التفكير المنطقي، والاختلاف في طريقة الاحتجاج، وآراء الرازي الفلسفية والأدبية المتناقضة في مبحث الدلالة. لايبدو أن الرازي يقبل الدلالة الإلتزامية في نصوصه الفلسفية. لكنه في كتابه "نهاية الإيجاز في دارية الإعجاز" يتقبل موضوع الدلالة ويعاني بالفعل نوعا من التناقض في آرائه، ولم ينجح في إدخال الکناية في إطاره النظري و يتأثر بفكره الفلسفي في مآخذه علی الشيخ الجرجاني ويخفي هذا التأثّر بذكاء خاص.
پیمان شهبازی؛ مرضیه قلی تبار
چکیده
الموازنة إحدی من أهم الآليات النقد الأدبی التي ارتکز عليها النقاد المعاصر أکثر من النقاد القدامی والبحث عن جذوره والعلامات الأولى الموجودة في النقد العربي القديم - كنقد متقدم وواسع - مهم للغاية للبحث والدراسة. أصبحت طریقة الموازنة في النقد العربي القديم شائعةً فی مختلف المجالات الأدبية الخاصة وبالإضافةً إلی الشعراء أو الأدباء استخدمت ...
بیشتر
الموازنة إحدی من أهم الآليات النقد الأدبی التي ارتکز عليها النقاد المعاصر أکثر من النقاد القدامی والبحث عن جذوره والعلامات الأولى الموجودة في النقد العربي القديم - كنقد متقدم وواسع - مهم للغاية للبحث والدراسة. أصبحت طریقة الموازنة في النقد العربي القديم شائعةً فی مختلف المجالات الأدبية الخاصة وبالإضافةً إلی الشعراء أو الأدباء استخدمت کطريقة نقدية هامية بين اللغويين والنحویین في الدراسات اللغويّة. فلهذا استخدمها المورخون والنقاد العرب القدماء في تعریف و سيرة العلماء والأدباء. قد استفادت من هذه الآلیة النقدیة الکتب الّتی قد الّفت في مجال النحو واللغة أو الطبقات النحویین واللغویین، إذن تم استخدام الموازنة کإحدی السُبُل المؤثرة بين النحاة والتيارات اللغوية والأفکار والآراء النحوية. تتوخی هذه الدراسة معتمدة علی المنهج الوصفي- التحليلي، إلى دراسة موقف ووظيفة هذا المكون المهم في أحد أقدم الكتب في حقل الطبقات النحوية فهو کتاب مراتب اللغويين لأبي الطیب اللغوي. حلصت النتيجة علی أنه على الرغم من أن المقارنة بين النحويین لم تكن شائعة جدًا بالنسبة إلی المقارنة بين الشعراء، لکن ابي الطیب فقد استخدم هذا العنصر في أساليب مختلفة وطرق متنوعة، فهي تشمل علی الموازنة في الإبداع والتقدم والتقليد والاقتباس.
طیبه محترم نژاد؛ محمد غفوری فر؛ سبحان کاوسی
چکیده
تکرار هندسی یکی از دانشهای نوظهوری است که برای تبیین ارزش تکرار از اهمیت زیادی برخوردار است، است. این شکل از تکرار به جهت هندسه خاصی که دارد، در انسجام آوایی و معنایی کلام نقش چشمگیری داشته و با ابعاد هنری و زیباییشناختی اثر پیوند برقرار می کند. در قرآن کریم پدیدة تکرار هندسی بهعنوان یکی از اسلوب های بیانی در افاده مفاهیم و مضامین ...
بیشتر
تکرار هندسی یکی از دانشهای نوظهوری است که برای تبیین ارزش تکرار از اهمیت زیادی برخوردار است، است. این شکل از تکرار به جهت هندسه خاصی که دارد، در انسجام آوایی و معنایی کلام نقش چشمگیری داشته و با ابعاد هنری و زیباییشناختی اثر پیوند برقرار می کند. در قرآن کریم پدیدة تکرار هندسی بهعنوان یکی از اسلوب های بیانی در افاده مفاهیم و مضامین مورد نظر نقش اساسی دارد. در میان سُوَر قرآن کریم، تکرارهای کلامی در بافت سوره آل عمران از یک معماری و نظم خاصی تبعیت می کند که موجب پیدایی گونه های مختلفی از تکرار هندسی می شود. پژوهش حاضر بر آن است تا با روش توصیفی ـ تحلیلی، کارکرد زیباییشناختی تکرار هندسی و نقش برجسته این نوع تکرار در سورة آلعمران را بررسی کند. در این راستا آیات سوره آل عمران از نظر تکرار هندسی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته و با ارائه شواهدی معلوم گشته است که انسجام ساختاری و معنایی سوره آلعمران تا حد زیادی مرهون تکرارهای هندسی است و در میان انواع تكرار هندسی، تکرار استهلالي، ختامي، هرمي، دايره اي و تراكمي در اين سوره حضور گسترده ای دارند پرواضح است که این بسامد چشمگیر در این سوره بیانگر هماهنگی نظم و ایقاع به کار رفته در ساختار و بافت کلام جهت ادای پیام سوره است. در این سوره متناسب با هدف و غرض آن، از تکرار هندسی جهت تأکید و تثبیت پیام ها و برجسته سازی مفاهیم در ذهن مخاطب، گسترش معنا و ... بهره گرفته شده است.
شیوا صادقی؛ هدیه جهانی
چکیده
الملخصAbstractThe feminism movement is a social movement whose goal is to dismantle the gender discrimination of women that started in the late 18th century in Europe and America. This movement, whether in the political and social field or in the field of literature, is the result of the lack of attention paid to women in The society is patriarchal. In the late 1960s, feminist ideas entered the domain of "literary criticism" and literary critics analyze literary works with two approaches: "female effects" and "female author criticism". In the meantime, the theory of the four approaches of ...
بیشتر
الملخصAbstractThe feminism movement is a social movement whose goal is to dismantle the gender discrimination of women that started in the late 18th century in Europe and America. This movement, whether in the political and social field or in the field of literature, is the result of the lack of attention paid to women in The society is patriarchal. In the late 1960s, feminist ideas entered the domain of "literary criticism" and literary critics analyze literary works with two approaches: "female effects" and "female author criticism". In the meantime, the theory of the four approaches of Elaine Showalter, a prominent American critic of the 20th century, which includes biological, cultural, psychoanalytical and linguistic approaches, has made it possible for women to criticize the work, relying on it Ability to recognize and examine the position of women in literary works.Therefore, the present article has tried to criticize a novel by Nasrin Thamni, an Iranian woman writer, entitled "Goli der Shurezar" and a novel by Ahlam Mostaghanami, an Algerian woman writer, entitled "Al-Aswad Yaliq Bek" (You are beautiful black). to choose women's writing and analyze it according to the criteria of women's writing considered by Elaine Showalter, in order to get a clearer picture of the situation of women, the oppressions that have been inflicted on them, and their thoughts and ideals. brought This research has been conducted with the aim of examining these two novels based on Elaine Showalter's fourfold theory, and the specific results of this research show that these two novels have feminist characteristics based on four axes:The obvious difference between these two novels is the political realism that can be felt in "Al-Aswad Yaliq Bek" due to its reference to political issues in Algeria, compared to "Goli Der Shure Azar" which is a completely non-political and social novel. It can also be said that psychological issues and internal conflicts and emotional conflicts are stronger in the novel "Nasrin Thamani". The research method in this article (descriptive analysis) is based on Elaine Showalter's theory.ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ